Hvad er inbound marketing?
Inbound marketing er et begreb, man bruger om lead- og salgsorienteret content marketing. Hvor content marketing har som primært formål at informere og demonstrere viden, har inbound marketing samme fokus men blot med et andet formål: Lead-generering og salg.
For at konvertere en besøgende til et lead eller et salg, kræver det godt og velopbygget, der leverer så meget værdi at man kan overbevise til besøgende til at udfylde sin kontaktinformationer eller købe et bestemt produkt eller ydelse. Indholdet man skriver om på sin side, skal gøre den besøgende klogere og hjælpe vedkommende med de udfordringer han/hun har.
En effektiv metode i inbound marketing er at demonstrere sin viden og bidrage med nyttig information gennem en appetizer , der giver den besøgende lyst til at læse mere. Her kan man sætte en ”lås” på de resterende indhold (e-bog, guide, bog etc.) og gøre det påkrævet at udfylde sine kontaktinformationer eller foretage et køb, for at gøre det muligt at tilgå dit resterende indhold. Her benytter man altså content marketing på en strategisk måde, hvilket sammen er essensen i inbound marketing.
En vigtig del i inbound marketing er også at være i stand til at konvertere leads over til betalende kunder, og altså lægge en strategi for dette. Her bør man indtænke hvordan man formår at føre en fremmed fra ikke at kende til ens virksomhed, til at foretage et køb. Dette gøres ved at dele den potentielle kunde op i købsstadier. Her starter vedkommende som en fremmed.
Her skal man finde ud af, hvordan man at få vedkommende til at klikke ind på ens hjemmeside, og efterfølgende skabe uddannende indhold, der er tilstrækkelig godt, samt call-to-actions, der gør det let for den besøgende at konvertere til et lead. Dernæst handler det om at konvertere lead’et til et salg, og løbende tilføre så meget værdi, at kunden bliver til en ambassadør for ens brand og fortæller andre om det.