Hvad er en impression?
Indenfor digital marketing opererer man med en masse forskellige fagtermer, som kommer fra engelsk, og som man bruger i næsten lige så høj grad som deres danske modstykker.
Den danske betegnelse, der svarer til det engelske impression, er ”visning”, og henviser til en eksponering, eller altså en visning af noget specifikt.
Som oftest, når man taler om impressions, angår det antallet af impression for en annonce, eller antallet af impressions for landingssiderne på et website.
Impressions er dermed noget, man har fokus på, når man kigger ind i diverse statistikker, for på baggrund af tallene at kunne få indsigt i, hvordan ens annoncer klarer sig, eller hvor mange besøgende éns hjemmeside har.
Forskellen på impression og unique impressions
Når man kigger på statistik for en hjemmeside, kan man med fordel også kigge ind i det, man kalder unique impressions. Forskellen på impressions og unique impressions, når det gælder hjemmesider, er at impressions fortæller det samlede antal visninger, der har været, og unique impression fortæller det unikke antal visninger. Forstået på den måde at har man fx en besøgende på sit website, som lander på forsiden, og derfra klikker sig videre til en kategoriside og derfra videre til en produktside, for til sidst at klikke sig ind på ”om os”-siden, så vil det tælle som 4 impressions, da der er vist 4 forskellige sider til den besøgende. Men da det er den samme besøgende, der har set alle 4 sider, vil det kun tælle som 1 unique impression.
Når det kommer til annoncer, tæller en unique impression som den første gang at annoncen er blevet vist til den samme person indenfor 24 timer. Så hvis personen ser den samme annonce 10 gange i alt indenfor 24 timer, vil det tælle som én unique impression og 10 impressions, og ser personen så den samme annonce igen efter de første 24 timer, så tæller det som 2 unique impressions.
Opsummering
Impressions er det samme som visninger, eller eksponeringer, og bruges i forbindelse med statistik, når man skal bruge diverse tal til at konkludere på og lave nye handleplaner ud fra.
Impressions er det samlede antal visninger for noget, og unique impressions er et udtryk for antallet af visninger for en specifik person, der har set den pågældende ting mere end én gang.