Hvad er h-tags?
H-tags er en teknisk betegnelse for overskrifter på en hjemmeside. Når man bygger en given underside op i en backend, fx i WordPress, er det vigtigt at have en forståelse for brugen af H-tags. Udover at H-tags har en visuel betydning, er det også endnu et aspekt i On-page SEO’en. H-tags er derfor medvirkende til, hvordan ens rangering er for den givne underside. Inden man går i gang med at anvende H-tags, bør man sørge for, at størrelserne og skrifttypen er som de skal være. Som grundregel bør H1-tags være de største, H2-tags de næststørste osv.
Der er nogle uskrevne regler indenfor brugen af H-tags. Da Google ikke har været ude i offentligheden og hverken be- eller afkræfte teorier, er der alligevel mange eksperter, der er enige på en række områder indenfor anvendelsen af H-tags.
H1
”H1” er hovedoverskriften, der, som tommelfingerregel, kun skal fremgå én gang på en underside, nemlig som det allerførste. Selvom man kun må bruge H1 én gang, er det meget vigtigt at alle undersider indeholder en H1’er. Dette er både af hensyn til brugervenligheden, men også SEO’en. I sin H1’er, er det vigtigt, at man skriver sit fokussøgeord, man ønsker at rangere på, som én af de første ord. Man plejer som regel at sige, at der maksimalt må være 150 ord mellem en H1’er og den næste overskrift – nemlig underoverskriften H2.
H2
”H2” er en underoverskrift, der bør komme efter det første tekstykke. I modsætning til H1 må man gerne benytte flere H2’ere på en side. Dog er antallet afhængigt af antallet af ord, der er på siden – jo flere ord, jo flere H2’ere. Ligesom med H1’eren, er det vigtigt at skrive sit fokussøgeord som én af de første ord i H2’eren. Hvis man bruger flere H2’ere bør man holde sig til kun at anvende sit fokussøgeord i én af disse overskrifter, da Google kan betragte det som værende spam, hvis man skriver det flere steder. Som tommelfingerregel bør der være maksimalt 100 ord mellem H2 og den næste H2’er eller maksimalt 75 ord mellem H2’eren og den næste type underoverskrift – nemlig H3’eren.
H3
”H3” har ikke samme effekt på SEO’en som H1 og H2, men udeblivelsen af denne kan have konsekvenser for ens rangeringer. Ligesom H2’ere, må man i princippet benytte ligeså mange H3’ere man har lyst til – dog med øje for hvor mange ord, der er mellem disse overskrifter. Som grundregel bør man maksimalt have 50 ord mellem hver H3’er.
H4, H5, H6 osv.
Der findes også ”H4”, ”H5”, ”H6” osv., som man kan anvende. Dog oplever vi sjældent, at det bliver relevant at anvende, da det både af brugervenligheds- og SEO-mæssige årsager har lille relevans.