FOLLOWERS

Hvad er followers?

 

Følgere, også kaldet ”followers”, er et begreb man bruger på de sociale medier, og er de personer, profiler, sider og lignende, der følger en side på medier som Instagram, Facebook og Twitter. Disse sociale medier kan være en effektiv del af ens content marketing-strategi. Man kan beskrive followers som et publikum eller modtagere af den pågældende sides indhold. Man følger en side fordi siden bidrager med noget værdifuldt eller noget underholdende indhold – hvis altså der er tale om relevante følgere, og ikke bare personer, der følger ens side for selv at få mere eksponering.

Der er flere forskellige succeskriterier på de sociale medier. Udover at øge sit følgerantal, er engagementet, såsom ”likes”, ”views” (på videoer) og kommentarer, også noget man ofte stræber efter at maksimere. Der findes også andre parametre, der måles på – bl.a. impressions, exposure, der viser hvor mange personer, profiler, sider osv., der har fået vist et givet opslag.

Der er forskellige syn på, hvor værdifulde hver følger er, og dette kommer også an på, hvad den pågældende side handler om. Flere eksperter mener, at værdien findes i forholdet mellem antallet af followers og antallet af engagerede ved hvert opslag. En side kan godt have mange followers uden at have ret stort engagement. I denne forbindelse vil følgerne ikke have samme værdi som en tilsvarende side, der oplever mere engagement.

Når det kommer til fx Instagram, er der mange strategier til at få flere følgere. Nogle metoder kan ganske vist hjælpe én til at tiltrække flere, men ikke nødvendigvis indenfor ens målgruppe. Derfor kan man være ude for fx at have 10.000 followers, men kun ganske få likes, kommentarer og views på sine opslag. Hvis man fx i et opslag informerer om et produkt, man sælger, vil der være gennemsnitligt færre potentielle købere af produktet, jo færre, der interagerer med opslaget. Derfor kan det være mere værdifuldt at have 1.000 relevante followers, hvor næsten alle er indenfor ens målgruppe, og en stor andel af disse interagerer med ens opslag, end at have 10.000 irrelevante followers, hvor antallet af dem, der er indenfor ens målgruppe, er lavere, og der derved er mindre interaktion.