Follow link

Du er her: Hjem » Ordbog » Follow link

Hvad er et follow link?

Et follow link – også kaldet ”do-follow link” er faktisk et ganske almindeligt link, men til forskel fra et ”no-follow link”, fortæller det Google at linket må følges af søgemaskinens bots.

Koden til et follow link ser sådan ud: <a href=”https://www.nordlysmarketing.dk/”>Digital Marketing Bureau</a>.

Mens koden til et no-follow link ser sådan ud: <a href=”http://www.google.dk/” rel=”nofollow”>Link tekst</a>.

Et no-follow link fortæller Google at den ikke skal følge linket, og derfor er de ikke lige så gode at bruge i linkbuilding, da der ikke overføres link juice på samme måde som ved et almindeligt follow link. Det er kodestykket: rel=”nofollow”, der fortæller Google at det ikke skal følge linket.

Men da det er en god idé at have en varieret linkprofil, er det er en god idé at have et mix af både follow- og no-follow links. Hvis man kun har follow links, ser det ikke naturligt ud i Googles øjne, da man typisk også altid vil have no-follow links. Selvom et no-follow link ikke direkte gavner siden ved at tilføje linkjuice, kan det jo stadig give almindelig trafik hvis nogen klikker på det, og det vil i sidste ende påvirke sidens placering, da Google tæller al trafik med i regnestykket om, hvor en given side skal placeres i søgeresultaterne. Så pointen er at no-follow links ikke skal ignores eller betragtes som fuldstændig ubrugelige.

Er ordlyden i et follow link vigtig?

Ordlyden i et follow link er vigtig i forbindelse med søgemaskineoptimering, idet et follow link, der beskriver, hvor man bliver ført hen, eller hvad temaet er for den side, man lander på, vil give Google en indikation af indholdet på den side, der linkes til, hvilket hjælper den til hurtigere indekseringen.

Førhen var ordlyden i et follow link en af de tungest vejende faktorer, som Google så på, når de skulle vurdere relevansen af den side, der blev linket til, men fordi dette blev misbrugt i SEO, ændrede Google på sine retningslinjer.

Hvor stor betydning, Google i dag tillægger ordlyden i et follow link, er svært at sige, men der er ingen tvivl om at den spiller en vis rolle overordnet, da det er med til at give Google nogle signaler, som tages med i vurderingen om, hvilken relevans den pågældende hjemmeside har, og i sidste ende, hvilken placering den får tildelt i søgeresultaterne. Og indeholder ankerteksten ens primære søgeord for den side, man linker til, vil det have en gavnlig effekt på, hvilken placering den pågældende side ender med at få i søgeresultaterne på den tekst, som ankerteksten udgør.

Derudover er det også medvirkende til at give den besøgende en bedre brugeroplevelse, da det både er pænere at se på, og mere brugbart, da det giver noget mere information om, hvor man lander.

Hvordan virker et follow link?

Et follow link virker ved at overføre, dét man indenfor SEO-verden og digital marketing ofte kalder ”link juice”, som helt kort fortalt kan siges at være fordelingen af værdien fra de links, man laver, når man linkbuilder.

Desuden er et follow link med til at give Google et endnu mere tydeligt billede af, hvad indholdet på den pågældende side, handler om, og hvilken kontekst, den hører til.

 

Skal man bruge follow links, eller no-follow links på sin egen hjemmeside?

Når man laver interne links på sin hjemmeside, altså når du linker rundt til forskellige undersider på din hjemmeside, bør det altid være do-follow links, da det gavner din hjemmeside at Google følger dine interne links rundt på hjemmesiden og indekserer dem, så den kan skabe sig et billede at strukturen og få at vide, hvilket indhold på siden, der er relateret. Det hjælper de interne do-follow links til at gøre – her skal man dog huske ikke at overdrive og proppe sine tekster med interne links, men gøre det med måde jf. princippet bag link juice.

Har ens hjemmeside et forum, eller mulighed for at kommentere fx i en blog, bør man indstille links til at være no-follow. Dels for at undgå at folk spammer med alverdens links af mere eller mindre lyssky beskaffenhed, og dels for ikke at risikere at få udvandet sin hjemmesides linkjuice.

Opsummering:

Et follow link / do-follow link er et ganske almindeligt link, men til forskel fra et ”no-follow link”, fortæller det Google at linket gerne må følges.

Ordlyden i et follow link er vigtig, fordi et follow link, der beskriver, hvor man bliver ført hen, eller hvad temaet er for den side, man lander på, vil give Google en indikation af indholdet på den side, der linkes til, hvilket hjælper den til hurtigere og mere relevant indeksering.

Et follow link virker ved at overføre link juice.

Når man laver interne links på sin hjemmeside, bør det altid være follow links.

Hvis ens hjemmeside har mulighed for at den besøgende kan skrive noget fx i en blog, bør man indstille links til at være no-follow.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på