Duplicate content

Du er her: Hjem » Ordbog » Duplicate content

HVAD ER DUPLICATE CONTENT?

Duplicate content er et udtryk, man bruger indenfor søgemaskineoptimering. Det betyder ”dobbelt indhold”, og henviser til at noget indhold på en hjemmeside findes to forskellige steder på nettet. Det kan enten være på to forskellige undersider på den samme hjemmeside, eller det kan være på helt forskellige hjemmesider.

Googles definition på duplicate content lyder således:

Duplicate content generally refers to substantive blocks of content within or across domains that either completely match other content or are appreciably similar. Mostly, this is not deceptive in origin.

duplicate content

Straffer Google for Duplicate content?

Der er mange bloggere og hjemmesideejere, der er bekymret for om man kan blive straffet af Google for duplicate indhold, sådan at det får den konsekvens at éns rangering i Googles søgeresultater bliver lavere, fordi noget indhold på éns hjemmeside også findes på en anden hjemmeside.

Det forholder sig imidlertid sådan at Google ikke bevidst går ind og straffer en hjemmeside ved at rangere den lavere i søgeresultaterne.

Men sagen er at Google kan blive ”forvirret” og fejltolke det duplikerede indhold og tillægge det mindre værdi, fordi det ikke længere er unikt i kraft af at det findes flere forskellige steder. Og dette kan så resultere i at dit indhold kommer til at rangere lavere. Det er altså ikke tale om en straf som sådan, men snarere om en uheldig afledt effekt, det kan have på éns rangering i Google.

Typiske årsager til at man har duplicate content

Der kan være flere årsager til at man har dobbelt indhold på sin hjemmeside, og de er som regel ikke et bevidst forsøg på snyd.

Det kan fx være at man har en webshop, hvor mange af produkterne er ens og beskrivelserne derfor er næsten identiske, eller man har måske skrevet et gæste blogindlæg på en andens hjemmeside, og så poster det på sin egen hjemmeside nogle uger senere.

Årsagen til at gøre dette er typisk ikke fordi, man hverken ønsker, eller regner med at rangere på det indhold, men snarere for at give de besøgende værdi i form af blogindlægget, hvis det er et emne, der er relevant for sitet.

Duplicate content i denne størrelsesorden, vil typisk ikke give Google vanskeligheder med at afgøre det mest relevante indhold af de to ens stykker indhold. Det er som regel, hvis der er tale om hundredvis af sider med ens indhold, der publiceres, og især hvis det publiceres på nogenlunde samme tid.

Canonical tag

Vil man være på den sikre side, kan man gøre brug af det, der kaldes et ”canonical link tag”. En løs oversættelse, der giver en forståelse for, hvad der menes med ”canonical”, kunne være ”officiel version”.

Canonical tag’et er altså i bund og grund en funktion, der fortæller Google (og andre søgemaskiner) at den URL, man specificerer i tag’et skal betragtes som det sted, hvor det originale indhold befinder sig.

Det er så kun den originale eller ”kanoniske” URL, der vil blive vurderet og rangeret af Google. På denne måde, er man helt ude over det problem, der kan opstå med at Google selv vælger ud fra en kvalificeret vurdering om relevans.

Opsummering

Google straffer ikke bevidst duplicate content med en lavere rangering af den URL, der indeholder det dobbelte indhold. Dog kan duplicate content forvirre Google og andre søgemaskiner i forhold til, hvilken af siderne med det duplikerede indhold, der skal rangere højest.

Dette kan undgås ved brug af et ”canonical tag”, der indsættes i html’en på de sider, der indeholder det duplikerede indhold og altså henviser til hvilken side, eller URL, der er den originale, eller ”kanoniske”.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på