Hvad er crawl?
Crawl er den engelske betegnelse for en søgemaskines, såsom Google, scanning af en given hjemmeside, og er et essentielt begreb inden for SEO. Her er det vigtigt at vide, hvad det er, søgemaskinernes såkaldte ”bots” leder efter, og hvad, disse bots mener er godt og skidt at gøre. Google har aldrig offentliggjort præcis hvad, der er godt og skidt at gøre indenfor SEO, men mange eksperter har gjort sig erfaringer,
Crawl er søgemaskinernes ”spiders” (edderkopper) kravlen på en hjemmeside, og hentyder til når disse gennemsøger en given hjemmeside. Disse søgemaskine-spiders crawler en hjemmeside, for at undersøge og analysere den med henblik på at kunne indeksere den. Søgemaskinerne crawler en hjemmeside med det primære formål at vise så relevante resultater som muligt for de brugere, der foretager søgninger.
Google gennemsøger hjemmesider 24/7 365 dage om året, da de hele tiden er på udkig efter de ændringer, der bliver foretaget på hjemmesider, så de konstant kan vise de hjemmesider, der er mest relevante på hvert søgeord.
Lær hvad en søgemaskine kigger efter når den crawler
Søgemaskinernes crawl på en hjemmeside bliver gjort ud fra forudbestemte parametre, og derfor er det godt at kende til disse, så man kan rette sit indhold efter, hvad søgemaskinerne betragter som godt. På denne måde maksimerer man chancerne for at søgemaskinerne anser ens side for værende relevant i forhold til de søgeord, man ønsker at rangere højt på.
Brugen af begrebet crawl er sandsynligvis for at øge forståelsen af, hvad der rent teknisk sker, når ens hjemmeside bliver analyseret af fx Google. En edderkops crawl, eller kravlen, er ofte meget grundig: Den bevæger sig hurtigt, og kan komme rundt stort set overalt.
Hvis der er noget faretruende, eller set med tekniske briller: er noget SEO-mæssigt, der er faretruende eller skadeligt, så vil edderkoppen ikke reagere positivt på dette. Dette er blot for at lave en kort analogi på, hvordan man kan forstå en søgemaskines analyse af en hjemmeside.