COPYWRITING

Du er her: Hjem » Ordbog » COPYWRITING

Hvad er copywriting?

Copywriting er et udtryk, man bruger indenfor marketing og søgemaskineoptimering om en tekst, der er henvendt til et større publikum, som regel enten i en annonce eller på en hjemmeside.

Selve ordet copywriting henviser ikke til at teksten er en kopi, men snarere til at den skal kopieres ud i mange eksemplarer (eller kopier) som det fx er tilfældet i en Google Ads søgeannonce. Sådanne tekster har man i USA traditionelt kaldt for en “copy”, og det udtryk hænger ved og bruges den dag i dag – også i Danmark.

Copywriting er en vigtig færdighed at kunne og en, man tit får brug for hvis man arbejder indenfor digital marketing, hvor tekster i den ene eller anden form bruges flittigt og er et vigtigt værktøjer til at forklare eller overbevise nogen om noget. Det er ofte et produkt, en ydelse eller service, man gerne vil sælge at det handler om. Og copywrite-teksten har dermed som sin fineste opgave at få læseren til at foretage en ønsket handling ved at fange og fastholde læserens opmærksomhed.

Dette er lettere sagt end skrevet, men der er alligevel nogle tommelfingerregler, man som copywriter kan holde sig til, som vil gøre at man er hjulpet godt på vej.

Så her kommer vores 5 tips til, hvordan du kan komme godt i gang med copywriting:

5 tips til en god copywriting tekst

  1. Hav et klart formål med din tekst – det kunne fx være at få nogen til at købe et produkt, tillmelde sig en begivenhed, et nyhedsbrev eller noget helt tredje
  2. Definér din målgruppe – når du har en idé om, hvem du henvender dig til bliver den mere effektiv
  3. Brug overskrifter i form af H1, H2, H3 osv. – det deler teksten op og giver nogle pauser og overblik. Desuden er det godt for SEO, hvis man putter sine primære søgeord ind i sine overskrifter, da Google kigger i overskrifter for at vurdere, hvad der er vigtigt for den enkelte side
  4. Gør brug af (forholdsvist) korte afsnit – det gør det nemmere for læseren at skimme teksten og dermed fastholde dem, ligesom det heller ikke skræmmer dem væk ved første blik pga. en stor tung tekst.
  5. Call To Action (CTA) – Da hele formålet er at få læseren til at gøre det, man gerne vil have dem til, er et “call to action” yderst vigtigt at gøre brug af. Det kan være noget så simpelt som at skrive “klik her”, eller “tilmeld dig vores nyhedsbrev her”. CTA har vi skrevet mere om her.

Opsummering

Copywriting er kort fortalt arbejdet med at skrive, hvad man kunne kalde en “salgstekst”. En copywriting tekst har til formål at få læseren til at foretage en specifik handling fx at købe et produkt. En god copywriting tekst består af tydelige CTA’er og korte afsnit med overskrifter, der ideelt indeholder tekstens primære søgeord.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på