Hvad er Click Through Rate?
En Click Through Rate – også bare kaldt CTR og på danske ”klikrate” – er et mål for, hvor mange der klikker på ”noget”. Det kan fx være en annonce, et link, et søgeresultat, en email, en video, eller noget helt tredje.
Click Through Rate er en af de almindelige nøglepræstationsindikatorer (Key Performance Indicators – KPI) og bruges som en del af et større billede til at vurdere om éns digitale markedsføring er en succes, eller ej.
Click Through Rate angives i procenter og udregnes med følgende formel:
Click Through Rate = antal klik / antal visninger x 100 (for at få procentdelen)
For eksempel, hvis en annoncekampagne har 1000 visninger og 150 klik, vil formlen se sådan ud:
Klikrate = 150 / 1000 x 100 = 15%
Om dette er en god eller dårlig klikrate, afhænger af den overordnede strategi og det overordnede mål i den enkelte situation. Men generelt kan man sige at en lav klikrate ikke er ønskelig, da man ikke vil få det afkast på sin investering, som man gerne vil have.
Og hvis en annonce, eller et nyhedsbrev har en lav klikrate, kan det være et tegn på at der er et eller andet er galt. Det kan fx være at ordlyden i annoncen ikke ansporer til et klik, og så må man gå den igennem og se om man kan ændre den til at være mere tiltrækkende og anspore til en handling i form af et klik.
Hvor en konverteringsrate siger noget om, hvor meget man bruger i omkostninger pr. kunde, siger klikraten noget om, hvordan éns kampagner, nyhedsbreve osv. generelt klarer sig.
SKAL VI HJÆLPE MED AT ØGE JERES KLIKRATE?
Kontakt os og hør om, hvordan vi kan hjælpe jer med at få højere klikrate
RING NU PÅ: 60 72 05 60
Så tager vi en uforpligtende snak om jeres behov og muligheder