CANONICAL

Du er her: Hjem » Ordbog » CANONICAL

HVAD BETYDER CANONICAL?

Indenfor søgemaskineoptimering er ”canonical” en betegnelse for et tag, man kan sætte ind i koden på en hjemmesides undersider, for at indikere overfor søgemaskinerne såsom Google, at en bestemt URL repræsenterer den primære version og dermed er dén, der skal indekseres.

Man bruger det i de tilfælde, hvor man på sit site har sider, der er helt, eller mere eller mindre identiske.

Eksempler på tilfælde, hvor der kan forekomme identiske sider / identisk indhold:

  • Hvis et site kan tilgås både med og uden ”www” i URL’en (som udgangspunkt bør man sørge for at det kun er muligt at tilgå den ene version)
  • Hvis et site kan tilgås med og uden kryptering – dvs. både med ”http” og ”https” i URL’en (her bør man også sørge for at der kun findes den ene, eller anden version)
  • På en webshop, hvor de samme produkter optræder i forskellige kategorier
  • På en webshop, hvor der er filtreringsfunktion på produkterne

I disse tilfælde er det vigtigt at bruge et canonical tag for den primære side, eller den mest relevante side, da man ellers risikerer at Google vælger at vise en ”forkert” side i søgeresultaterne, eller vælger at give en straf for duplikeret indhold ved enten helt at fjerne siden fra søgeresultaterne, eller at rangere den dårligere. Desuden bør man gøre brug af canonical tagget for at overføre dubletsidernes SEO-værdi, fra indgående links m.m., til den primære side.

VIGTIGT FOR SEO

Ved at bruge et canonical tag, undgår man altså de problemer, der måtte opstå ved at have det samme indhold til at optræde på forskellige URL’er på sit site, da man med canonical tagget fortæller søgemaskinerne, hvilken version af en URL, der er den vigtigste, og dén, man gerne vil have vist i søgeresultaterne.

Brugen af canonical tag i disse situationer er dermed yderst vigtigt for sin indsats med søgemaskineoptimering, da man som nævnt kan risikere at miste synlighed i Googles søgeresultater, eller at SEO-værdien udvandes på dubletsiderne.

Det er især webshops, der skal være ekstra opmærksomme på at gøre korrekt brug af canonical tags, da de ofte har de samme produkter i forskellige kategorier, samt filtreringsmuligheder, der ændrer URL’en, men viser stort set det samme indhold, som på mange andre URL’er (fx vil en filtrering på farve vise mange af de samme produkter, som en filtrering på størrelse).

Det kan altså have katastrofale konsekvenser for en webshop, hvis den rammes af en straf fra Google og fjernes fra indekseringen.

SÅDAN INDSÆTTES ET CANONICAL TAG

Et canonical tag bør indsættes på alle de dubletsider, der forekommer på et website, såvel som på den primære side selv. Fremgangsmåden er at indsætte URL’en til den primære side i canonical tagget på dubletsiderne, og på den primære side indsættes sidens egen URL i canonical tagget.

Hvis man bruger WordPress og har installeret SEO plug-in’et ”Yoast”, har man dér mulighed for nemt og hurtigt at indsætte et canonical tag på de sider, hvor der er nødvendigt.

OPSUMMERING

Et canonical tag er en betegnelse indenfor SEO for et tag, man indsætter på et website, hvor det har den funktion at det fortæller søgemaskinerne, hvilken URL, der skal betragtes som den primære og dermed dén, der skal indekseres i de tilfælde, hvor der er findes flere URL’er på sitet med det samme indhold.

Korrekt brug af canonical tag på et website og webshop er meget vigtigt i forhold til søgemaskineoptimering, da det kan have afgørende betydning for et sites synlighed i Googles søgeresultater.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Bestil analyse af jeres hjemmesides synlighed

Analysen udarbejdes manuelt med skræddersyede anbefalinger og fremsendes på mail

Valgfrit: Ønsker særligt fokus på