Hvad er en blog?
En blog er et sted på nettet, hvor man enten skriver eller læser om forskellige emner. En blog kan handle om at mellem himmel og jord, og det er kun fantasien, der sætter grænser. Både privatpersoner og virksomheder kan have blogs.
Det er ofte forfatterens tanker, holdninger eller kendskab til et bestemt emne, der bliver skrevet om, og vedkommende henvender sig i høj grad til modtageren vha. ord som ”du” eller ”I”. Et godt blogindlæg er ofte inddelt i tre dele: en indledning, en brødtekst og en konklusion. Dette er sammen med diverse underoverskrifter, med til at gøre det spiseligt og interessant for læseren.
Flere har bygget deres virksomheder op omkring en blog. Mange af disse er såkaldte ”influencers” eller kendte mennesker, der tjener penge på at skrive blogindlæg, hvor de promoverer diverse produkter, som de får betaling for.
Store indtjeningsmuligheder
Årsagen til at virksomheder vil betale en blogger for at promovere deres produkter er, at denne ofte har mange læsere, og derfor har mulighed for at tiltrække flere leads end hvis virksomheden promoverede sine egne produkter selv. Dette er det, man kalder ”affiliate marketing”, og her kan man indgå i forskellige typer aftaler.
Udover ovenstående, hvor man bliver betalt et fast beløb for at fremgå på en blog, kan man også blive betalt gennem provision, hvor man får en bid af hvert salg, der bliver genereret gennem det pågældende blogpost.
Set med SEO-briller er en blog særdeles nødvendig/gavnlig for synligheden i søgemaskinerne. Det viser nemlig Google, at man holder sin hjemmeside opdateret. Derudover vil man automatisk også rangere på flere søgeord, jo mere indhold og undersider man har.
Handler ens blog om emner, der bevæger sig indenfor samme felt som de produkter/services, man sælger, kan dette også være en god måde at demonstrere sin viden om de pågældende områder.
Med andre ord, kan et blogpost derfor agere som en passiv sælger, der taler for ens sag i mens man sover. Hvis man er troværdig og vidende, kan man altså generere leads og salg uden man behøver gøre andet end det indledende stykke arbejde, der ligger i at producere sin blogpost.
Vi hos Nordlys Marketing har lavet en marketing-blog, som du er velkommen til at tage et kig på.