Hvad er en advertorial?
En advertorial er en annonce, der er udformet som en artikel, og de forekommer både online på fx nyhedsmediers hjemmesider og offline i aviser og dagblade. Termen “advertorial” er et mix af ordene “advertisement” og “editorial” – på dansk: “reklame” og “redaktionel”, hvilket hentyder til sammenblandingen mellem noget redaktionelt, altså en egentligt journalistisk tekst, og så noget, der annoncerer eller reklamerer for noget. Det hænger som regel sådan sammen at en virksomhed betaler et nyhedsmedie eller lignende for at bringe en advertorial, der omhandler virksomheden eller et produkt, den sælger. Der er altså tale om annoncering, bare i en anden udformning end den helt åbenlyse. Advertorials er mere detaljerede og dybdegående end almindelige annoncer og kan derfor bruges, når man som annoncør gerne vil forklare mere om sit produkt til sin målgruppe.
Ligner en ”normal” artikel
Advertorials er med overlæg designet og udformet til at skulle ligne en ”normal” artikel omhandlende en nyhed, eller et vist emne. Opbygningen i de to former er derfor ens – der indgår en titel, flere afsnit med overskrifter og eventuelt en opsummering til at runde af med.
Årsagen til at advertorials har vundet indpas på nettet, skal nok ses i lyset af at næsten uanset, hvor man er online, bliver udsat for bannerreklamer i den ene eller anden afskygning, og denne konstante eksponering har en tendens til at gøre folk ”reklameblinde”. Med andre ord, så ignorer folk efterhånden reklamebannere, fordi man hele tiden udsættes for dem.
Her kan en reklame, der er udformet som en informativ artikel i mange tilfælde i højere grad formå at blive bemærket af folk fremfor de blinkende reklamebannere i stærke farver, der sidder i toppen og siderne af de fleste hjemmesider. En advertorial på en seriøs nyhedsmedies hjemmeside vil med andre ord blive betragtet som mere seriøs end en reklame og indeholdende noget, der med større sandsynlighed kan give noget værdi til læseren.
Advertorials er altså en smart og effektiv måde at komme ud med sit budskab på, samtidig med at man kan styrke sit brand og/eller kendskabet til sit produkt, da man har større mulighed for at gå i dybden og på en detaljeret og velskrevet måde fremhæve og forklare, det man gerne vil.
Skjult reklame?
Man kan nærmest synes at advertorials tangerer til at være skjult reklame, når de på den måde på sin vis udgiver sig for at være en ”almindelig” artikel, men i virkeligheden er en reklame.
Derfor har forbrugerombudsmanden også indskærpet at man ved begyndelsen af en advertorial SKAL have en tydelig markering, der siger ”annonce”, så der hos læseren ikke er nogen tvivl om at der tale om betalt indhold. Advertorials kan være ganske effektiv på trods af dette, da de som nævnt ofte går i dybden med et emne, som kan gøre læseren klogere, eller på anden måde give en form for værdi.
Hvem benytter sig af advertorials?
Advertorials bruges af nærmest alle forskellige typer af virksomheder, af den klare årsag at det er en yderst effektiv måde at brande sig på som virksomhed, og komme ud med et budskab omkring sine produkter.
Alt fra håndværkere og frisører til rekruteringsbureau’er og tøjbutikker, gør med fordel brug af advertorials som en del af deres markedsføring og brandingstrategi.
Det kunne fx være ved at sætte fokus på nye produkter, ydelser, services og lignende ved at skrive en detaljeret og omfattende artikel om en kundecase, hvor man får demonstreret og forklaret på en saglig og seriøs måde, hvordan man som virksomhed har hjulpet med sine ydelser i en specifik situation og hvilke og hvem man er som virksomhed samt hvilke værdier, man har.
På denne måde skaber man awareness og tillid hos læseren, også selvom modtageren er klar over at der er tale om en annonce.
Opsummering
- En advertorial er en annonce, der er udformet som en artikel.
- ”Advertorial” er en blanding af ordene “advertisement” og “editorial
- De forekommer både online og offline
- De skal markeres tydeligt med ”annonce”
- En advertorial er effektiv da den skiller sig ud fra bannerreklamer
- De fleste virksomheder og brancher gør brug af advertorials i deres markedsføring