Hvad betyder amp?
”AMP” står for “Accelerated Mobile Pages” og er et open-source projekt (https://www.ampproject.org/) som er skabt med henblik på at få hurtige hjemmesider, som indlæses næsten med det samme på mobile enheder – selv på en langsom mobilforbindelse. Dette tiltag er skabt med henblik på at motivere hjemmesideejere til at arbejde med hjemmesidehastigheden på mobile enheder. Det har førhen af naturlige årsager, ikke været en stor prioritering, at arbejde på at gøre en hjemmeside hurtigere, når den tilgås på mobile enheder. Dog har udviklingen af smartphones og tablets medført at stadig flere benytter disse til at surfe og handle på nettet. Faktisk er der flere, der benytter smartphones og tablets end desktop (computere) til at handle på nettet.
Projektet går ud på at optimere en hjemmesides kode til det absolutte minimum af forespørgsler til serveren, hvoraf siden kan hentes langt hurtigere end den normalt vil kunne. Senest har Google også skubbet til udbredelsen af AMP blandt hjemmesider ved at gøre det til en ranking-faktor i SEO-regi. Med MobileFirst indekset, belønnes de sider, som kan indlæses hurtigt, hvilket er det, som AMP-optimerede sider kan. Dermed får brugerne en bedre oplevelse ved ikke at skulle vente på, at siden indlæses, og det belønner Google med højere rangeringer.
Andre faktorer har naturligvis stadig en væsentligt større indflydelse i forhold til søgemaskineoptimering og rangering i Google. Her er AMP-projektet så blot endnu en tilføjelse til de meget komplekse algoritmer søgemaskinerne arbejder efter.