Hvad er et udgående link?
Et udgående link er dét, man kalder det, når man linker til andre hjemmesider fra sin egen hjemmeside. De kaldes også ”outbound links”, og er det modsatte af indgående links, som er når andre hjemmesider linker til ens egen hjemmeside.
Er udgående links vigtige?
Udgående links er vigtige i forbindelse med søgemaskineoptimering. Hvor et indgående link er én af de vigtigste faktorer for at rangere højt i Googles søgeresultater, har et udgående link ikke samme vægt, men spiller alligevel en lille rolle i det store hele, da det er med til at give Google nogle signaler, som tages med i regnestykket om hvilken relevans det pågældende site har, og i sidste ende, hvilken placering det får tildelt i søgeresultaterne.
Hvordan virker et udgående link?
Udgående links bidrager til at give Google et endnu mere tydeligt billede af, hvad din hjemmeside handler om ved at analysere ankerteksten i det udgående link og ikke mindst temaet og indholdet på den side, der linkes til.
Desuden virker det også på den måde at når en besøgende på en hjemmeside klikker på et udgående link, så sender denne interaktion et signal til Google om at der er et engagement på den pågældende side, hvorfor indholdet må have en vis relevans og værdi for den besøgende, hvilket Google ser som et godt tegn.
Opsummering:
Et udgående link er et link fra ens egen hjemmeside, der peger på en anden hjemmeside – det modsatte er indgående links, som er links fra andre websites til ens egen hjemmeside.
Den mest hensigtsmæssige måde at lave udgående links på, er ved at have et formål med at linke ud, det skal ikke bare være et link til fx dr.dk, alene af den grund at det er et stort og anerkendt website. Der skal være en god og relevant årsag til dine udgående links.