SEO marketing

af | aug 27, 2018 | Markedsføring, SEO

Indledning

Online marketing – herunder SEO marketing (også kaldet søgemaskineoptimering) er efterhånden blevet et voksende fokus hos forretningsfolk – og med god grund. Over 91% af alle klik, der bliver foretaget i Google, sker på side ét. Hjemmesider, der rangerer på førstepladsen høster over 33% af alle klik.

Derfor er der god grund til denne øgede opmærksomhed omkring bl.a. SEO marketing. Det kan nemlig føre til kraftig vækst i leads og salg, hvis man opnår høje rangeringer i Google.

Lykkes det én at komme op på side ét i Google på relevante søgeord med tilstrækkelig mange søgninger – eller måske endda formår at kravle op i top tre, kan det altså have en signifikant betydning for ens forretning.

Ændringer i søgeadfærden øger behovet for SEO marketing

Det har dog ikke altid været sådan, at forskellen mellem at rangere på side ét og side to, har været så stor. I søgemaskinernes unge år, blev der ikke foretaget ligeså mange søgninger som der gør i dag. Online-handel var endnu ikke for alvor brudt i gennem.

Søgemaskinernes algoritmer var ikke så skarpe til at vurdere relevansen af sider ift. de søgninger, der blev foretaget.

Derfor var det langt mere normalt end i dag at bevæge sig til side to, tre og endda også videre end det. Det betød at klikkene fordelte sig mellem flere pladser og sider.

I dag er det sjældent at Google-søgende bevæger sig videre til side to og tre. Google er efterhånden er blevet så gode til at vide, hvad der er relevant at vise når folk foretager søgninger.

I takt med, at der kommer flere og flere søgninger og flere hjemmesider, bliver konkurrencen større og større. Derfor er SEO marketing et særdeles vigtigt område at investere i.

Hvad er SEO marketing?

SEO marketing har to overordnede discipliner: On page SEO og Off page SEO, og handler i bund og grund om at foretage ændringer, der medfører, at man opnår højere rangeringer i søgemaskinerne.

On page SEO marketing

On page SEO er alt det arbejde, der sker PÅ hjemmesiden. Her er der en række forskellige parametre og nøgleord, man skal tage højde for:

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er det første man bør fokusere på, når man laver SEO marketing. Du kan med fordel benytte Googles “Søgeplanlægning”-værktøj til at undersøge søgevolumen på de forskellige ord, du kunne tænke dig at rangere på.

Indledningsvist er det dog bedst blot at åbne et tomt dokument og skrive ét søgeord pr. linje, der kunne være relevant for dig at rangere på. Ved at brainstorme kan du få oparbejdet en lang liste med relevante søgeord, som du efterfølgende kan undersøge søgevolumen på.

Når du brainstormer, så prøv også at komme op med ord, der ikke bare er præcis det produkt, du sælger, men også gerne synonymer eller andre ord eller vendinger, som din målgruppe kunne finde på at søge på, når de leder efter dét, du tilbyder.

Kom gerne op med både “short tail”-søgeord (bestående af ét eller to ord) og “long tail”-søgeord (bestående af tre ord og derover). Dernæst kan du kopiere din liste med søgeord ind i Googles Søgeplanlægning, for at undersøge søgevolumen på hvert ord.

Du bør derefter ikke blot vælge de ord med flest søgninger på pr. måned. I stedet bør du fokusere på relevansen først og fremmest. Oftest er de søgeord med mange søgninger meget generiske.

Det betyder, at dem, der søger på dette ord, kan lede efter mange forskellige ting, og altså ikke nødvendigvis dét, du tilbyder. Dette ord kunne fx være “Sko” (27.100 søgninger pr. måned). Hvis du kun sælger fx fodboldstøvler, er det måske mere relevant at fokusere på at rangere højt på “Fodboldstøvler” (8.100 søgninger pr. måned).

Selvom der er færre søgninger på førnævnte, kan det vise sig at generere langt større salg ved at være rangeret i top på “Fodboldstøvler” end i top på “sko” på trods af sidsnævntes højere søgevolumen.

 

Title tag

Title tag er sammen med metabeskrivelser det første, der møder de Google-søgendes øjne. Derfor er dette den indledende salgs-pitch, der skal give brugeren lyst til at klikke på linket, der fører ind til din hjemmeside.

Det betyder, at det er utrolig vigtigt, at man formår at sælge varen godt. Det har nemlig en stor effekt på din CTR (Click Through Rate). For at gøre din Title mere i øjenfaldende, kan det være effektivt at bruge HTML-symboler.

På denne måde skiller din Title sig ud fra mængden, og kan føre til at flere ikke alene ser din Title, men også klikker. Set med SEO marketing briller er det vigtigt at skrive det fokussøgeord, man ønsker at rangere i top på, som det første i sin Title.

Når man skriver sin Title skal man have øje for længden af denne. Google tillader nemlig kun en vis mængde pixels. Samtidig skal din Title også fylde så meget som muligt, for at springe mest muligt i øjnene. Derudover kan det også hjælpe brugeren til bedre at få en idé om, hvad det er din side indeholder, end hvis din Title er kort.

På denne måde, har du altså mere plads til at sælge dit produkt. For at sikre en god længde er det essentielt at bruge en såkaldt “SERP-simulator”. Vi hos Nordlys Marketing har lavet en sådan SERP simulator. Den er nem og overskuelig – og så er den tilmed gratis at bruge 😉

Meta description

Meta description – eller Meta beskrivelse – er den, der står under en Title i et søgeresultat. Det er altså den mere uddybende tekst, der beskriver, hvilken side, man kan forvente at få vist, hvis man klikker på linket.

Dette er den sekundære salgspitch, der skal overbevise de brugere, der, efter at have læst din Title, er interesserede, men alligevel ikke så overbeviste, at de har klikket med det samme.

Her er det altså også uhyre vigtigt at være præcis i sin måde at formulere sig på. Man skal både sælge varen samtidig med ikke at love mere end det, der står på den side, man kommer ind på.

Ligesom med Title, er det vigtigt at placere sit fokussøgeord blandt de første ord i metabeskrivelsen. Google fremhæver disse ord med fed, når der bliver søgt på dette. Effekten af dette er, at der dermed gennemsnitligt vil være flere, der klikker på linket. Dét fortæller Google, at denne side er relevant ift. det pågældende søgeord.

Dette kan medføre, at de indekserer din side højere. Vores SERP-simulator (link oppe i ovenstående “Title”-afsnit), kan man også bruge til at forfatte sine metabeskrivelser, så de har den korrekte længde.

Søgeordstæthed (vejledende)

Søgeordstæthed er efterhånden et omdiskuteret område indenfor SEO marketing. Helt grundlæggende handler søgeordstæthed om, at man former sin tekst efter det/de fokussøgeord, man går efter at rangere højt på.

På denne måde fortæller man Google, at det er det er relevant at vise den pågældende side på disse søgeord. Generelt er der en tommelfingerregel, der siger, at man ikke bør have en større søgeordstæthed end 2,5% på dét søgeord, man ønsker at rangere i top på.

Der er dog flere og flere eksperter, der nedjusterer vigtigheden af at fokusere på søgeordstæthed. De har opnået de bedste resultater med en søgeordstæthed på mellem 1,4% og 1,6%. Derfor er rådet herfra at gå efter en tæthed på mellem 1,4% og 2,5%.

Billeder

Når man laver SEO marketing, er det umuligt at komme udenom brugen af billeder. Vi mennesker bliver tiltrukket af billeder, og får os til at stoppe op. Det samme gælder når vi besøger en hjemmeside.

Her er billeder med til at gøre indholdet mere interessant og spiseligt for de besøgende. Når man vælger billeder, er det dog vigtigt, at de er relevante ift. det, den pågældende side handler om. I SEO marketing verdenen plejer man at sige, at hver side som minimum bør have ét billede.

Titel- og ALT-tekster til billeder

Titler og ALT-tekster hænger uløseligt sammen med brugen af billeder på en hjemmeside. Man kan beskrive disse tekster som værende en måde at fortælle Google, hvad det er det pågældende billede forestiller. Samtidig fortæller man også hvilke søgeord det er relevant at vise dette billede på. Derfor bør man i sine billedtitler og ALT-tekster inkludere sit/sine fokussøgeord. Disse er vigtige SEO marketing elementer, man ikke bør springe over.

Mobilvenlighed

Mere relevant end nogensinde i SEO marketing er at fokusere på at gøre sin hjemmeside mobilvenlig. Google har med lanceringen af deres MobileFirst-initiativ gjort det endnu vigtigere at have en hjemmeside, der fungerer godt, når man tilgår den på mobile enheder.

De første sider, der ikke har overholdt dette, er allerede blevet straffet med fald i rangeringer. Dette MobileFirst-fokus vil uden tvivl have konsekvenser for alle, der ikke overholder Googles krav. Derfor er det virkelig vigtigt at have øje for i sin SEO marketing.

Billedkomprimering

Billeder er ofte i udgangspunktet en størrelse, der fylder mere end, hvad godt er, når det kommer til brugen af dem på en hjemmeside. Dette har en negativ effekt på sidens load-hastighed. I mange tilfælde fører dette til, at de besøgende forlader siden med det samme.

Sidstnævnte er særdeles negativt i søgemaskinernes øjne. Derfor er det vigtigt at sørge for at komprimere de billeder, man bruger på sin hjemmeside. På denne måde påvirker de ikke loadhastigheden mere end nødvendigt. Der findes en række forskellige programmer, man kan benytte sig af – bl.a. Photoshop.

H-tags

Når man laver SEO marketing er det, udover at kende til de forskellige parametre søgemaskinerne vægter højt, vigtigt at have øje for, hvad der er bruger- og læsevenligt. Her er overskrifter et vigtigt område at have styr på.

Vi kender det alle sammen: når man læser en tekst uden- eller kun med få overskrifter, bliver det hurtigt uoverskueligt og kedeligt. På samme måde får man ikke lyst til at læse videre, hvis de overskrifter, der er der, er dårlige, uinteressante eller irrelevante.

Vil man som hjemmesideejer derfor gerne have, at de besøgende læser den tekst, man har skrevet på siden, er det en god idé at benytte sig af overskrifter. Disse kalder man også for H-tags, i SEO marketing jargon.

SEO marketing eksperter har en tommefingerregler, der siger, at man maksimalt og minimum bør bruge én H1’er (hovedoverskrift) på en side, og at denne skal komme før den øvrige brødtekst. I denne H1’er bør fokussøgeordet, man har målrettet sin side efter, fremgå som det/de første ord.

Under denne hovedoverskrift kan man så skrive nogle indledende ord og derunder indsætte en H2’er (underoverskrift). Der er ingen begrænsning på, hvor mange af disse, der må være på en side, men det skal bruges med måde, så det giver en behagelig læseoplevelse.

Du bør som minimum i én af de H2’ere, du bruger, benytte dig af dit/dine fokussøgeord. H2’eren og dennes tilhørende tekst, kan føre over i en H3’er, der er en endnu mindre formateret overskrift. Denne type H-tag er der heller ikke er begrænsninger på. Dette gælder også H4’ere, H5’ere osv., hvis du skulle få brug for disse.

Interne links

Når Google crawler en side, er det en stor hjælp for dem, hvis der er interne links. Et internt link er et link, der er på en given side, der fører ind til en anden side på samme domæne – see what I did there? 😉

Interne links er en meget vigtig del af SEO marketing. Det forbinder alle de sider, der indgår på en hjemmeside. Udover dette kan det også hjælpe den besøgende til at finde andre sider på din hjemmeside, der kunne være relevante for dem.

Det kan derfor hjælpe på brugeroplevelsen, samtidig med, at det kan give hver side flere besøgende. Begge er dele er positivt for søgemaskinerne. Dog bør der som grundregel ikke være for mange interne links samlet på ét sted, men i stedet er det en god idé at sprede dem lidt ud. Brug gerne ca. ét link pr. 100 ord.

Antal ord

En underside bør som minimum indeholde 300 ord. Med det sagt kommer det an på, hvor mange ord, konkurrenterne har på deres sider. Lav derfor en hurtig søgning (i inkognito-tilstand) på det søgeord, du ønsker at rangere i top på. Her kan du undersøge de tre øverstplacerede sider, og se hvor mange ord de har på den pågældende side, der bliver linket til.

Statistikken siger, at jo flere ord, der indgår på en underside, jo højere rangeringer. Dette gælder dog kun indtil et vist antal. Sider, der ligger på hhv. 3. og 2. pladsen har gennemsnitligt hhv. 1750 og 2000 ord, mens sider, der ligger på 1. pladsen, gennemsnitligt indeholder 1950 ord.

Pagespeed

Pagespeed – også kaldet hjemmesidehastighed/loadhastighed – er et essentielt område at rette fokus mod i din SEO marketing. Søgemaskinerne tager pagespeed meget alvorligt når de indekserer hjemmesider.

Derudover gider besøgende på en hjemmeside heller ikke blive på siden, hvis den er for længe om at loade. En vigtig manøvre, der hjælper på en sides loadhastighed, er at komprimere de billeder, der indgår på siden.

Derudover er det også en god idé at fjerne eventuelle pagebuilder-elementer, der ikke bruges til noget, såsom mellemrumselementer. Her kan det være en fordel at bruge marginer i stedet for.

URL

Hver sides URL er dét, man får præsenteret lige under sin Title i et søgeresultat. Det er altså ét af de steder brugerne kigger, når de skal vurdere, om det er en god idé at klikke på linket. Som det første bør jeg nævne, at du skal være meget forsigtig, når det kommer til ændring af en sides URL.

Hvis ikke du sørger for at lave en 301 Redirect, der fører klik på den gamle URL over til den nye URL, bliver folk ført over på en side, der ikke længere eksisterer. Derudover er der diskussion om, hvorvidt det skader ens SEO marketing, hvis man ændrer i en URL og Redirect’er.

Om dette er tilfældet eller ej, bør man uanset hvad have en god grund til at ændre i sin URL, da det er tvivlsomt om fordelene ved at have en mere relevant URL vægter højere en ulempen ved at miste eventuel SEO-værdi.

Læsevenlighed

Et redskab vi benytter os en del af, er Yoast. Yoast fortæller niveauet af ens hjemmeside ud fra en masse forskellige parametre indenfor SEO marketing – bl.a. om hvorvidt sidens tekst er læsevenlig eller ej. Dette er altså endnu et element, man bør have for øje i sin SEO marketing, da det kan have effekt på den besøgendes oplevelse af siden. Det kan have effekt på om vedkommende gider at læse det, der står, og om teksten overhovedet giver mening.

Her er det godt at fokusere på de overskrifter, man benytter og sætningernes længder. Sidstnævnte må ikke være for lange, da forståelsen hurtigt kan ryge.

Above the fold

Above the fold – eller på dansk: over folden – drejer sig om det, der først bliver vist på en side, når man lander på den. Det er altså alt det, der bliver vist inden det er nødvendigt at scrolle.

Dette er et vigtigt område at have fokus på i sin SEO marketing, da det er dette, der er det første, man bliver præsenteret for som besøgende. Her skal der altså både være noget spændende for øjet, og samtidig også noget tekst, der informerer, og giver lyst til at scrolle længere ned på siden.

Hvis ikke man formår at have en spændende above the fold, kan det resultere i et “bounce”, hvor den besøgende forlader siden og leder videre i søgeresultatet.

CTR

CTR står for Click Through Rate – eller på dansk: klikrate. CTR er forholdet mellem antallet af eksponeringer/impressions og antal klik på ens link i søgeresultatet. CTR er essentielt at prioritere, når det kommer til SEO marketing. For at øge din CTR kan det være effektivt at optimere dine Titles og Metabeskrivelse. Dette er for at sælge hver side bedre, og samtidig skabe større opmærksomhed om linket til din side.

Bounce rate

Bounce rate er forholdet mellem dem, der besøger siden, og hvor mange af disse, der ikke klikker ind på andre undersider på din hjemmeside. Søgemaskinerne tolker det som værende negativt, hvis den besøgende ikke bevæger sig videre til andre sider på din hjemmeside, og dette har effekt på dine rangeringer.

Der er mange måder du kan sænke din bounce rate. Du kan have fokus på områder som above the fold, brug af billeder, billedkomprimering, læsevenlighed – herunder sætningslængder og overskrifter, interne links og mobilvenlighed.

Off page SEO marketing

Off page SEO marketing er alt det arbejde, der sker UDENFOR hjemmesiden, og handler altså primært om linkbuilding.

Linkbuilding er en utrolig vigtig del af SEO marketing, da Google betragter hvert link, der peger ind på ens hjemmeside, som værende en anbefaling. Her tager søgemaskinerne højde for hvor disse links kommer fra.

Er det relevante sider ift. den side, der linkes ind til? Er det ”gode” og valide sider, der selv har et godt renommé? Der findes mange links, man kan bygge, og der er forskellige holdninger til, hvad der er godt og skidt at gøre.

Det vigtigste er, at du lægger en linkbuilding-strategi i din SEO marketing, der viser vejen for, hvor du starter og slutter. Her bør du overveje hvilke typer links, du skal gå efter, og hvornår.

Konklusion

I takt med den øgede digitalisering, forbedrede teknologi, mere omfattende online-handel og flere brugere af søgemaskiner som Google, har medført et stort salgspotentiale for virksomheder i dag.

Denne udvikling har dog medført en stadig voksende konkurrence om placeringerne i søgemaskinerne. Derfor har flere virksomhedsledere indset nødvendigheden og mulighederne i at investere i SEO marketing.

SEO marketing er stadig relativt nyt ift. informationsteknologiens historie. Denne disciplin vil sandsynligvis kun blive endnu vigtigere at fokusere på i de kommende år.

Spørgsmålet er om SEO marketing bliver mere eller mindre unødvendigt i takt med den teknologiske udvikling. Svaret må vi vente med at give. Som det ser ud lige nu er SEO marketing vigtigere end nogensinde at investere i.

 

Hvis du har brug for assistance til din SEO marketing, er du meget velkommen til at kontakte os.

0 kommentarer

Seneste blogposts:

SEO marketing

Indledning Online marketing - herunder SEO marketing (også kaldet søgemaskineoptimering) er...

Google Ads afløser Google AdWords

GOOGLE ADWORDS SKIFTER NAVN TIL GOOGLE ADS Efter knapt 20 år vælger Google at ændre navnet på det,...

Få flere følgere på Instagram

Ønsker du konkrete råd til, hvordan du kan få flere følgere på netop din Instagram-profil, er du...

Kært barn har mange navne

SEO-optimering? Google-optimering? Søgeordsoptimering? Jep, alle "navne" for præcis det samme i...

Lav din egen hjemmeside

SÅDAN LAVER DU DIN EGEN HJEMMESIDE 1-2-3   Er du bare lidt teknisk på fingrene, og står du og...