SEO i 2017 – Sådan gør du
Dette blogindlæg er udarbejdet i samarbejde med vores venner og samarbejdspartnere fra TEXTA ApS.
Der er sket meget inden for SEO (søgemaskineoptimering) de seneste år. Google udvikler sig kontinuerligt, og spillereglerne ændres løbende. Man kan vælge at spille efter dem eller ej, men vil man opnå gode placeringer i søgeresultaterne, er man nødt til at makke ret. Indhold (både i form af tekster, video og lignende) er og vil altid være relevant i forhold til Google og din målgruppe. Der handler søgemaskineoptimering i højere grad om at levere værdiskabende og relevant indhold end tidligere.
Der er naturligvis stadig nogle helt elementære ting, du skal have styr på onsite. Husk dine meta-titler og tags som H1’ere og H2’ere. Sørg for at give dine billeder en ALT tag-beskrivelse, så Google kan læse, hvad der er på billedet. Har du fået SSL på din side eller webshop, vil du på sigt også score nogle lettjente point, eftersom Google er begyndt at tillægge det værdi. Lad os ellers se nærmere på, hvad der er ”god” og ikke mindst effektiv SEO i 2017, som vi ser det.
Content is king
Vi har kort været inde på det, men godt content er til stadighed nøglen til gode placeringer i SEO i 2017. Med RankBrain har Google implementeret kunstig intelligens, som gør, at dens algoritme er i stand til (eller i hvert fald er blevet bedre til) at skelne mellem godt og dårligt indhold. Udarbejd derfor nogle værdifulde SEO tekster, som engagerer og lægger op til handling. Værdiskabende indhold skal forstås således, at det skaber værdi for målgruppen. Finder en målgruppe det interessant, vil de blive længere på siden, læse flere sider og måske foretage en handling. Dvæletid (tiden, dine besøgende bruger på siden) er en vigtig faktor for dine placeringer, hvilket godt content i øjenhøjde har stor indflydelse på. Man kan således med rette snakke om moderne tekster i SEO i 2017, hvor kravene til selve indholdets relevans og værdi for modtageren har større betydning end hidtil. Det har vi skrevet mere om på vores hjemmeside, hvis du har lyst til at læse videre.
Drop keyword stuffing og brug relaterede søgeord (LSI)
Nu vi er ved godt indhold, leder det opmærksomheden over på keyword stuffing. Du har sikkert stiftet bekendtskab med det gentagne gange. Du læser en tekst, der er stoppet med søgeord, som ikke helt giver mening. Det forstyrrer læsningen. Dine tekster scorer ikke point hos Google på samme måde som tidligere, hvis du har en søgeordstæthed på 5%. De dage er talte. Sig i stedet goddag til LSI (Latent Semantic Indexing) i din SEO i 2017, hvilket er relaterede/beslægtede søgeord.
Ved at bruge LSI kan du beskrive dine produkter eller ydelser mere fyldestgørende, og du giver Google et bedre praj om, hvad dit indhold handler om. Lad os sige, at du tilbyder efterisolering af huse. Her kan relaterede søgeord være ”hulmursisolering”, ”tagisolering”, ”isolering af ydervæg” og mange andre. Drop ligegyldige fyldord, og skab værdi for læseren i stedet i din SEO i 2017.
(Niche)links er stadig et kvalitetsstempel
Indgående links til din hjemmeside er uden tvivl blandt de mest væsentlige parametre i forhold til rankings på Google. Når en side linker til din side, fortæller den Google, at den synes om indholdet på din side. Der ligger et stort stykke arbejde i at bygge naturlige, troværdige links til din side, og outreach er nærmest et fuldtidsjob i sig selv, da det jo forudsætter, at du har content, der er værd at dele og eksponere. Når du skal skaffe links, så tænk langsigtet. Drop at få links fra splogs, der har en for bred linkprofil, som ikke har relevans og linker til alt imellem himmel og jord.
Vælg nogle nicheblogs, magasiner eller sider, der er relateret til din branche og/eller produkt. Og sørg for, at kvaliteten af indholdet på de pågældende sider er højt. Det leder os tilbage til content is king. Værdifuldt indhold er fremtiden, og det vil give dig bedre placeringer end de billige links fra generiske hjemmesider, som linker ud i øst og vest. Vær kræsen og omhyggelig – dét er moderne og langtidsholdbar SEO.
0 kommentarer