Der skal tekster til – og gode tekster. Gode tekster, der sælger varen og tekster, der giver dig gode placeringer i søgemaskinerne. Begge dele hænger sammen og kan sikre en rigtig sund forretning på nettet.
Vi handler i dag på nettet som aldrig før og bruger i høj grad også mobilen til at handle.
Der er sket rigtig meget over de seneste 5, 10 og 15 år – hvert med deres “emne” for deres tid. De seneste 5 år har især handlet om mobiler og tablets, og hvordan e-handelen nu sker på farten, ja, selv i bussen eller i toget.
Der er derfor kommet mange webshops og hjemmesider til, som stræber efter at fange opmærksomheden fra den kræsne og flygtige køber. Ganske få sekunder har man til at gøre det gode indtryk og komme et skridt nærmere handelen.
Fysiske butikker udvider deres forretning med en online butik, og vi ser at de i stedet for at markedsføre sig i ugebladene flytter fokus til de online kanaler, hvor det (også/især?) sker. Her kan reklamekronerne endda målrettes, så det kun er målgruppen, der ser annoncekronerne.
Gode tekster – Højere krav til din hjemmeside
Det store udbud gør konkurrencen meget hård, og det stiller tilsvarende højere krav til dine tekster på hjemmesiden. De skal sælge varen, de skal være faktuelt korrekte, være spændende at læse og tilføre værdi. Og så må de godt hjælpe dig med en bedre placering i søgemaskinerne.
Har du en webshop eller hjemmeside, hvor du vil sælge dig selv og dine produkter bedst muligt, skal du indledningsvist være bevidst om én ting. Du skal vide, hvem din målgruppe er.
Ved du, hvem du skriver til, ved du også, hvilket sprog osv., du skal bruge for at skrive til dem i øjenhøjde og fange deres interesse. Er din primære målgruppe unge fyre i alderen 18-25 år, kan det være en god idé at skrue ned for “lix-tallet” og servere det lidt “ungt”. Med andre ord skal det forsøges at holdes enkelt, let forståeligt og med en frisk tone – så vil de blive hængende længere, “føle” shoppen mere og være mere tilbøjelige til at komme igen, shoppe nu eller anbefale siden til en ven/-inde. Win.
Eksperter er ikke generalister
Ved at kende dine modtagere og deres interesser kan du indsnævre dine budskaber. Der er rigtig mange, som begår den fejl, at de gerne vil ramme alle. Mænd, kvinder – og rent geografisk skal det gerne være hele Danmark. Problemet med at skrive dine tekster, så du forsøger at ramme alle, er, at du risikerer ikke at ramme nogen som helst.
Gå derfor benhårdt efter dem, du ved, der er mest interesseret i dine produkter. Ved at forsøge at ramme alle bliver du generalist. Ved at forsøge at ramme dine rent faktisk potentielle kunder kan du blive ekspert, og de vil finde dine budskaber langt mere interessante, fordi du taler til dem, deres følelser og behov.
Moderne SEO
Har du en hjemmeside eller webshop, kommer du ikke udenom SEO (søgemaskineoptimering). Det er helt essentielt for din forretning, da dine potentielle kunder skal finde dig på Google.
Ved at lave søgemaskineoptimerede tekster har de nemmere ved at finde dig. Er din forretning udelukkende baseret online, er dette et nøgleord. Moderne SEO er ikke, som SEO var for blot 2-3 år siden. Der er sket et kvantespring.
I dag er Google forbrugernes dommer, da du ikke længere kan skrive tekster, som ikke giver mening for læseren. I dag er Google så snu, at den kan skelne mellem gode tekster og dårlige tekster. Nøglen til moderne SEO er, at man skal skrive et unikt, informerende og beskrivende indhold, som kan berige læseren med viden. Så vil du tjene penge på dine tekster – uanset om det er produktbeskrivelser eller landingpages, så skriv i øjenhøjde til dine modtagere.
Sælg dine produkter godt, så man får lyst til at købe. Det nytter ikke noget at få en masse trafik på din side eller shop, hvis ikke folk køber noget. Hertil er unikke tekster vejen frem.
Ønsker du en hånd med på vejen og nogle gode SEO tekster til din hjemmeside, så er du meget velkommen til at kontakte os.
0 kommentarer