Black Friday Markedsføring

Du er her: Blog » Black Friday Markedsføring

Årets største indkøbsdag, Black Friday, nærmer sig med hastige skridt, og som virksomhed gælder det om at være godt forberedt i god tid inden det går løs.

År for år har Black Friday slået rekord i største daglige forbrug på landsplan, og især webshopejere oplever en mangedobling af butikkens normale omsætning. Derfor er det essentielt for en webshop, ikke bare at have nogle gode tilbud på dagen, men at være parat med en Black Friday markedsføring, der også dækker opløbet til dagen.

Læs blogindlægget her og bliv klogere på, hvad du bør have med i dine overvejelser omkring din webshops Black Friday strategi.

 

Indholdsfortegnelse
1. Black Friday landingssider
2. Email marketingkampagne
3. Facebook-annoncering
4. Google Ads
5. Timetilbud
6. Betalingsmuligheder
7. Genaktivering af dine kunder

 

1. Black Friday landingssider

Én af de første (og nærmest vigtigste) ting, du skal kaste dig over, er, at lave landingssider til din Black Friday markedsføring. Det gør det nemlig muligt at servere skræddersyet indhold til netop denne dag, og hvor du fra alle dine markedsføringskanaler kan sende folk ind på sider, som lister specifikke tilbud eller budskaber.

Samtidig gør det det også muligt at opnå organisk trafik på selve dagen når folk fx. søger “Black Friday børnetøj”. Her er det jo så tydeligt forventet, at man lander på en side, som kun viser børnetøj og med en ekstra god rabat idet det er Black Friday.

Siderne vil altså sørge for (ekstra) gode konverteringsrater på dagen og op til kan man altså gøre opmærksom på at man deltager i Black Friday, samt give et overblik over alle virksomhedens (kommende) Black Friday tilbud eller aktiviteter.

“Spice” landingssiderne lidt op

Det er oplagt, at du op til Black Friday gør siderne interaktive eller på anden vis indikerer, at man kan forvente det helt store på dagen. Det gøres ved fx at have en formular til dit nyhedsbrev eller en nedtælling, der viser hvor lang tid, der er til Black Friday starter. 

Det kunne også være et spil eller noget tredje, og som alt sammen er med til at understrege, at der er “noget i støbeskeen” og man kan glæde sig. Det er med til at skabe noget spænding omkring dagen, ligesom det også taler til folks ”FOMO” (Fear-of-missing-out) – altså folks frygt for at gå glip af noget.

Med én eller flere dedikerede Black Friday landingssider, er dit website igen klart når potentielle kunder søger inden for din niche på relaterede søgeord. Nogle af de typiske søgninger på Google i forbindelse med Black Friday er: ”Black Friday [virksomhedens navn], ”Black Friday [virksomhedens produkter] eller bare generelt ”Black Friday [årstal]”.

Her er nogle vigtige punkter at huske i forbindelse med oprettelse af en Black Friaday landingside:

  1. Fortæl om de tilbud din virksomhed kommer til at have på Black Friday
  2. Gør brug af triggers, såsom ”urgency”, ”scarcity”, eksklusivitet og ”FOMO”.
  3. Sørg for at indsamle email adresser til dit nyhedsbrev vha. tilmeldingsformular el. popup
  4. Brug en count down til at tælle ned til, hvornår I starter Black Friday (det kan fx være I vælger at starte tidligere end andre)
  5. Inkludér evt. et spil eller andet interaktivt element (og indsaml emails her)
  6. Track de besøgende og målret dem med kommunikation (remarketing) efterfølgende

 

2. Email marketingkampagner

Et effektivt og ikke mindst billigt værktøj til at nå ud til flere potentielle kunder på, er ved at gøre brug af nyhedsbrevet. Nyhedsbrevet er særdeles effektivt til at gøre jeres relation til modtageren mere personlig og menneskelig, hvilket er med til at skabe mere velvilje hos modtageren og gøre dem mere tilbøjelig til at ville handle hos netop jer.

Hold derfor tonen menneskelig og personlig – det kan fx gøres ved at bruge modtagerens navn, som man kan hente ind fra lead-kilden og automatisk indsætte i mailen.

Sprogbrugen bør holdes naturlig og uformel og tættere på talesprog end på formelt skriftsprog. I stedet for fx at skrive: ”Hermed fremsender vi på foranledning af dig det tilmeldte nyhedsbrev”, er det bedre fx at skrive: ”Hej [fornavn], tak fordi, du har skrevet dig op til at modtage vores nyhedsbrev.”.

Black Friday er en god anledning til at få skrevet endnu flere personer op som modtagere af virksomhedens nyhedsbrev, og jo flere personer, man har på sin nyhedsbrevliste, jo flere kan man komme i kontakt med, og potentielt omdanne til kunder.

At indsamle permissions til nyhedsbrevet er i princippet en praksis, der bør foregå løbende hele tiden, men i forbindelse med Black Friday, kan man spille på at man får særlige rabatter, eller får adgang til tilbud som andre ikke får, eller udlove en gave/goodiebag elller lignende, hvis man skriver sig op, eller handler for over X antal kr.

For at kunne danne sig et overblik over, hvilke email indsamlingsmetoder, der har klaret sig bedst, er det en god idé at ”tagge” sine permissions. Det kan gøres ved at få lead-kilden og den email-markeingplatform, man bruger til at snakke sammen.

Når nogen skriver sig op til nyhedsbrevet, er det en god idé at de umiddelbart efter får en velkomstmail, for på den måde at at skabe flow og kontinuitet – der er efterhånden også noget de fleste forventer at man hører fra virksomheden med det samme.

Afhængig af hvilket email marketing program, man bruger, skal man tit også lige bekræfte sin email adresse ved at klikke på et link i en mail.

Efter velkomstmailen, skal Black Friday emailflow’et begynde med løbende udsendelse af mails op til dagen som har til formål at informere og kommende tilbud og rabatter, samt vække interessen hos modtageren og gøre dem købsklar.

På selve dagen skal der være et separat mailflow, som man sender ud i et planlagt tidsinterval, fx:

– Så er Black Friday skudt i gang hos [virksomhedsnavn]
– Har du set vores mange gode Black Friday tilbud?
– Så er der 12 timer tilbage af Black Friday
– Over X antal personer har allerede benyttet sig af vores eksklusive Black Friday tilbud! Hvad med dig?
 -Op til X % rabat – kun de næste X timer! Skynd dig at benytte dig at vores enestående tilbud

De 3 mest gængse metoder til indsamling af e-mail adresser er pop-ups på hjemmesiden, Facebook Lead-ads, Gamification (konkurrencer m.m.).

 

Pop-ups

Pop-ups på hjemmesiden er et meget populært værktøj til indsamling af email-adresser, og de fleste virksomheder gør i dag brug af pop-ups. Selvom mange synes de er irriterende, må man konstatere at de virker ganske glimrende.
Derfor skal din virksomhed også bruge pop-ups, og op til Black Friday kan ordlyden og designet passende ændres til at relatere sig til Black Friday.

Facebook Lead Ads

En anden effektiv måde at indsamle e-mails på er via ’lead ads’ på Facebook.
En lead ad er en annonceform, hvor brugeren ikke behøver at forlade Facebook, for at skrive sig op til dit nyhedsbrev. Det hele foregår på Facebooks platform, og derfor er det super nemt for folk at tilmelde sit et nyhedsbrev, da der popper en formular op, når man trykker på annoncen, som allerede er udfyldt med personens navn og email-adresse. Oplysningerne kommer fra personens facebook profil. Man kan også vælge at formularen skal indsamle yderligere oplysninger såsom alder, køn og potsnummer.
På denne måde skal folk ikke selv til at skrive sine oplysninger ind i formularen, og det gør det nemt og hurtigt for folk og får flere til at melde sig til.

 

Gamification og konkurrencer

Indsamling af e-mail adresser ved hjælp af såkaldt ”gamification” vinder mere og mere indpas, og kan sammen med konkurrencer være en effektiv måde at få folk til at tilmelde sig et nyhedsbrev på.
Det kunne fx foregå på den måde at hvis den besøgende, skriver sig op, så vil der poppe et lille spil op, hvor man har chancen for at vinde 25% rabat på sit næste køb. Det er noget, man kan overveje at tænke ind i sin e-mail permission indsamling.

 

3. Facebook og Facebook annoncering

Begivenhed på Facebook
Opret en Black Friday ”begivenhed” på virksomhedens facebook side, og tilbyd alle, der trykker ’Deltager’ særlige tilbud, adgang til konkurrencer eller lignende i løbet af dagen direkte på Facebook.

Når en person trykker ’Deltager’ vil vedkommendes Facebook-venner se det i deres notifikationer.

Herved kan man opnå en større organisk synlighed af sin Black Friday-begivenhed. Man kan evt. også oprette en annonce, der gør opmærksom på begivenheden for at skabe lidt begyndende momentum. Genaktivér den base af personer, der kender dig og din webshop i forvejen. Særligt 4 målgrupper:

– Alle dem, der har liket, eller følger din side
– 180 dages retargeting
– Interaktion med din Facebookside indenfor de sidste 365 dage
– Alle, der er tilmeldt dit nyhedsbrev

Facebook annoncering med fokus på Black Friday tilbud
Med Facebook-annoncering har du mulighed for at målrette mod flere interessante målgrupper. Brugerdefinerede målgrupper på baggrund af fx:

– trafik til website
– email-adfærd
– aktiviteter på din Facebook

I sine Facebook annoncer er det også en god idé at gøre brug af det psykologiske redskab ”urgency”, som man på dansk oversætter med ”uopsættelighed”. Altså dét at noget kun er tilgængeligt indenfor et vist tidsrum, og man skal skynde sig, hvis man vil have fat i det.

Man kan sige at hele Black Friday allerede handler om ”urgency”, da de gode tilbud jo kun gælder denne ene dag, så tilbuddene er allerede tidsbegrænsede.

I forbindelse med Black Friday, kan man derfor i sine Facebook annoncer fx køre på at en særlig høj rabat kun er tilgængelig i den første time af Black Friday, eller lignende. Fordelen ved at gøre brug af ”urgency”, er at man tvinger brugeren til at tage en købsbeslutning hurtigere end ellers, og jo længere tid at folk får til at tænke over om de skal købe noget eller ej, jo større er sandsynligheden for at de vælger ikke at købe.

 

4. Google Ads

Google Ads inkl. Google Shopping annoncer er en god måde at forberede sin målgruppe på, hvad den kan se frem til af rabatter og tilbud på jeres produkter på Black Friday.

Med remarketing kan man desuden oprette en liste med email adresser (kundeliste eller nyhedsbrevsmodtagere) og uploade den til Ads. På denne har man mulighed for at justere sin budpris for dem, der kender dig i forvejen og fx byde højere pr. klik for dem.

Man må gå ud fra at dem, der kender dig i forvejen, er mere villige til at ville handle hos dig, og derfor kan det give god mening at betale mere for et klik fra dem.

 

 

5. Timetilbud

Kør med nye tilbud hver time i e-mail kampagner og pop-ups på din webshop. , og sørg for at du får kommunikeret til den rigtige modtager, på det rigtige tidspunkt.

Med timetilbud gennem hele Black Friday døgnet, kan man i e-mails og pop-ups, som man har sat op på forhånd visse nye tilbud hver gang, som kun er gældende i den næste time.

På denne måde gør man også brug af den psykologiske trigger ”urgency”, og hvis man i én mail fortæller om, hvad der kommer i den næste spiller man også på ”FOMO”, og holder folk ”til ilden”.

Det er op til én selv, hvordan man vil køre sine timetilbud, og hvor længe de skal vare. Har man telefonnummer på sine leads, og tilladelse til at bruge dem i markedsføring, er det oplagt også at sende timetilbud pr. SMS.

 

 

6. Betalingsmuligheder i webshoppen

Det er yderst vigtigt at gøre det så nemt og hurtigt som muligt for ens kunder at betale. Derfor er det en rigtig god idét at kunne tilbyde betaling med MobilePay. Det giver rigtig god mening, da flere og flere går på nettet med mobilen, så når de besøger din webshop, lægger nogle varer i kurven og kommer til betalingen, er det mere bekvemt at kunne betale fra mobilen uden at skulle finde dankort frem fra lommen, pungen eller tasken. Man skærer en distraktionsmulighed fra, hvilket øger chancen for at købet gennemføres.

Med de gode tilbud, der er på Black Friday, vil mange blive grebet af trangen til impulskøb og derfor er det smart at skære al fra, der potentielt kan få folk til at tænke sig om en ekstra gang.

Af denne årsag er det også vigtigt at virksomhedens hjemmeside er optimeret til at performe godt i mobilversion. At den er designet med mobil-first in mente. At siden ikke kører langsomt på mobilen.

 

7. Genaktivering af dine kunder efter Black Friday

Bare fordi Black Friday er forbi, betyder det ikke at dit online marketing arbejde er forbi.

Det er nu du skal fokusere på at genaktivere de nye kunder, der har handlet hos dig under Black Friday, og det samme med alle de nye leads, du har indsamlet, som ikke har handlet hos dig endnu.

Efter Black Friday kommer der jo allerede om mandagen Cyber Monday, som er oplagt at køre kampagner for til de to grupper. Det er dog hovedsageligt elektronik branchen, der afholder Cyber Monday, men tendensen er at diverse andre brancher også vil have en bid af dén kage.

Genaktiveringen af nye leads og kunder, kan gøres på forskellige måder, men to helt simpel, dog stadig effektive måder er at sætte e-mail automation op så der sendes til:

1. Kunder, der har handlet hos dig tidligere, men ikke har handlet i din webshop i de seneste fx 14 dage.

2. Besøgende, der ikke har været tilbage på din webshop i de seneste fx 8 dage

 

Opsummering

Mulighederne for at markedsføre dig og ramme rigtigt på Black Friday og op til, er mange. Og det er en dag, hvor folk i hele verden er klar ved tasterne.

Alle forventer gode tilbud og desværre søger folk ikke i timevis efter de allerbedste tilbud – de stiller sig (desværre) tilfredse ret hurtigt og gennemfører deres køb. Her vil det være de, der er allermest synlige, som vinder – og her er det altså med at være synlig for netop din målgruppe.

Vær ikke nærig med rabatterne – din konverteringsrate vil være høj denne dag, hvilket vil betyde, at du får den samme fortjeneste i kassen og du får en helt ny og stor mængde kunder, du efterfølgende kan markedsføre dig i mod.

Hvis ikke du allerede er i gang, så sæt i gang nu – og ellers så forbered dig til næste års Black Friday. Allerede nu kan det siges, at den bliver større end den var i år.

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Kontakt os for et godt tilbud og en gratis foranalyse

Fremsendes på mail

7 + 2 =

FÅ DET SENESTE ONLINE MARKETING NYT DIREKTE I DIN INDBAKKEFølg vores nyhedsbrev og vær først med det seneste nye indenfor SEO, Google Ads, Social media og nyhedsbreve

Maks. 2 mails om måneden