Kickstart din synlighed i Google

af | sep 2, 2019 | Markedsføring, SEO

At være synlig i søgemaskinerne som fx Google kan have afgørende betydning for din virksomhed. Din målgruppe leder nemlig aktivt her efter netop dig (og det du kan), men finder de ikke din hjemmeside, så vælger de med garanti en anden. I dette indlæg gennemgår vi tre af de ting, du kan gøre for hurtigt at opnå synlighed i Google!

 

Er du indehaver af en virksomhed, praksis eller anden forretning, så ved du også, hvor vigtigt det er, at der løbende kommer nye kunder til. Af samme grund har du måske allerede nu en hjemmeside (det antager vi i dette indlæg), men kunderne kommer ikke i det tempo, du kunne ønske.

Her er det første trin, at vi er synlige de rigtige steder, og Google er et rigtig godt sted at starte!

Kunderne er nemlig her meget købsparate og søger aktivt efter det, du tilbyder – så vi skal være synlige på rette tid og sted.

 

3 muligheder for hurtig synlighed i Google

Som med al anden markedsføring, så er ingenting gratis. Det koster enten din tid eller et kontant beløb.

Afhængigt af hvordan din situation ser ud, så har vi listet 3 muligheder nedenfor i den rækkefølge, de hurtigst vil give kunder. Vurdér selv hvor du kan/vil starte ud fra nedenstående gennemgang.

1. Google Ads

Pris: Høj, Tid: Lav

Google Ads er den absolut hurtigste vej til trafik fra Google – og det er endda meget god trafik.

Men den er heller ikke gratis, og det kræver lidt kendskab til platformen for at sætte annoncer op.

Når prisen er sat til ”Høj”, så er dette relativt for det kan hurtigt blive din billigste markedsføringskanal. Der er dog kontant afregning, så derfor opfattes prisen som “høj”.

Som sagt kan Google Ads hurtigt ende med at være din billigste kanal til ny kunder. Et klik fra Google kan koste 30-40 kr. – men det kan også koste 10 øre.

Det vil afhænge af det produkt du sælger, for du konkurrerer med andre, som sælger samme vare og tjener (nogenlunde) det samme. Derfor vil prisen naturligt følge konkurrencen.

Google Ads er som en auktion (men man belønnes også for kvalitet), så oftest ligger den side øverst, som kan/vil betale mest pr klik. Men at ligge på placering 2, 3 eller 4 er også OK, og disse pladser er billigere – og man ligger stadig over de organiske resultater.

OBS: Google Ads er både ”søgekampagner”, som er dem man finder på google.com men også ”displaykampagner”, som er dem, du ofte ser på andre hjemmesider og er grafik og billeder. Vi fokuserer på søgekampagnerne i dette indlæg da de hurtigere konverterer direkte til trafik og kunder.

Fordelen med Google Ads, er, at man kan bestemme præcist hvad man vil findes på som fx ”vvs døgnvagt” eller ”god fysioterapeut amager”. Man kan også bestemme hvornår på døgnet man vil findes, i hvilket geografisk område, på hvilken enhed (fx kun mobil) og demografiske indstillinger som køn og alder.

Mulighederne er mange, og du kan virkelig når din kernemålgruppe og herved kun bruge penge når den helt rigtige person søger – det er her Google Ads virkelig har sin styrke!

Og så kan man tænde og slukke for annoncerne som man vil.

Søgeordene er afgørende

Google Ads handler basalt set om at være synlig på de rigtige søgeord (altså det folk skriver i søgefeltet i Google). Basalt set kan man vælge at være synlig på ét ord og bruge sit afsatte budget kun på det som fx ”dyrlæge københavn”.

Men hvis folk ikke søger efter det, så finder de dig heller ikke. Måske de skrev ”dyreklinik københavn” eller ”dyrehospital københavn”, så ville du ikke blive vist. Eller måske ”hjælp til syg hund” – her vil en dyrelæge sikkert også kunne hjælpe, men igen finder de dig ikke.

Det smarte er, at vi kan angive netop de ord, vi gerne vil være synlige på og bestemme præcist hvor meget vi vil bruge på hvert af vores specialer pr. dag.

Søgeordene kan ”trigges” på forskellig måde afhængigt af, hvordan du har sat det op. Kort forklaret så er der 4 søgeordstyper:

  • Bredt match: Denne søgeordstype er den flest går galt i byen med og ærligt, så er Google ikke særligt gode til at “advare” mod denne. Skriver man i sin annoncegruppe bare hundemad som søgeord, så er det automatisk et bredt match søgeord. Det betyder, at Google får lov at vise dine annoncer når nogen søger noget, der kan være beslægtet, synonymer, fejlstavninger eller andet som fx. “foder til dyr”. Hvis noget søgte efter det og din annonce om hundemad så dukkede op, er der ikke så stor sandsynlighed for at det vil føre salg med sig da det jo nok sjældent er hundemad præcist de søger. Derfor kan der her spildes mange klik uden det fører salg med sig. Og derfor skal du læse videre … 
  • Modificeret bredt match: Her begynder det allerede at ligne noget mere brugbart. Denne type søgeord angives ved at skrive søgeordet/søgesætningen med et “+” foran ordet/ordene fx “+dyrlæge” eller “+syg +hund”. Her vil “+dyrlæge” aktivere din annonce hver gang nogen søger på noget hvor ordet “dyrlæge” indgår, som fx “find lokal dyrlæge”. Ved “+syg +hund” vil din annonce blive vist når folk fx søger “min hund er syg hjælp”
  • Sætningsmatch: Dette angives ved at sætte søgeordet/søgesætningen i anførselstegn/citationstegn, fx ”billig hårkur”. Her kan du styre den eksakte rækkefølge af ord folk søger efter for at din annonce bliver vist – og det gør at du kan vise et meget præcist budskab og få flere og billigere klik.
  • Eksakt match: Dette angives med [ ] som fx [køb billig hårkur]. Her vises din annonce KUN når folk skriver præcist dette og intet andet. Dermed kan du være meget selektiv i, hvornår dine annoncer skal vises og du kan regne ud, præcist hvad deres søgeintention er.

Vigtigt: Et meget vigtigt input, inden du laver din første kampagne, er, at du skal indstille søgeordene korrekt som anført ovenfor, ellers kan man komme til at bruge mange penge uden at få værdi for dem. Og mindst lige så vigtigt er det, at du i fanen “negative søgeord” angiver søgeord præcis som ovenfor med ord du ikke vil findes på når de indgår i søgninger, som fx “+billigste” eller “+gratis”. 

Start din Google Ads konto her

 

2. Google My Business

Pris: Gratis, Tid: Lav

Google My Business er en fælles betegnelse for en Google+ profil (udfaset) og en markering på Google Maps. Google My Business blev den mere professionelle afløser for deres forsøg på en social platform, som skulle konkurrere med bl.a. Facebook (hed Google+), men det lykkedes aldrig og al aktivitet og data er nu ved at blive slettet.

Google My Business har overtaget lidt af kernefunktionaliteten fra Google Plus og er nu kun tilgængeligt for virksomhedsejere, hvoraf det minder mere om en social platform som LinkedIn. Men det bærer dog stadig præg af ikke rigtigt at være blevet et hit som sådan.

MEN Google er kongen af search og her bliver Google My Business (GMB) interessant igen. Man bliver nemlig listet i Google Maps med alle de indtastede informationer, og jo mere du udfylder i din profil, jo mere eksponering vil du få når folk søger på fx ”blikkenslager roskilde”. Her dukker der nemlig et kort op (Maps), som viser virksomheder (blikkenslagere) i Roskilde. Her vil vi gerne figurere og det er gratis klik og synlighed.

Log ind på business.google.com og opret dit sted (virksomhed) og udfyld så meget og detaljeret som muligt (tager 15-20 min).

Få også meget gerne så mange (kunder) som muligt til at give en anbefaling af jer – det hjælper med øget eksponering i søgeresultaterne.

Det var det. Folk kan nu OGSÅ finde dig i Google Maps samt øvrige relevante søgninger i Googles søgeresultatside.

3. SEO

Pris: Gratis, Tid: Høj

Da tid sjældent er gratis koster SEO noget i overført betydning, men der er som udgangspunkt ingen direkte udgifter ved SEO, hvis du klarer det selv.

Og tiden er angivet som ”høj” fordi det kan tage flere år at rangere i Google på meget konkurrenceprægede ord.

Men på bare få timer kan du også være rigtig godt i gang og allerede få de første kunder fra Googles organiske søgeresultater. Og jo mere du arbejder med det, jo mere bygger du bare ovenpå det, du i forvejen skaber. Det hele er med til at understøtte hinanden og bygge hinanden op.

Læs også vores ordbog: Hvad er SEO

SEO handler i bund og grund om, at du på din hjemmeside beskriver så meget af det du laver og så grundigt som muligt – og på enkeltstående sider, og herefter får andre til at sige ”Ja! Han/hun/de er fand** gode til det de gør” (links og omtale).

Så er du godt i gang.

SEO kræver, at du har en hjemmeside. Og her kan du med WordPress være i gang gratis, hvor kun et webhotel koster dig penge (ned til 20 kr. om måneden).

Med WordPress kan du anvende en masse gratis templates, og alt indhold kan senere opgraderes når der er midler til det.

Men blot du har hjemmesiden, så begynder Google at lægge dit indhold i deres søgeresultater, og jo mere du skriver, jo mere du tilbyder, jo flere du får til at synes om din side, jo flere besøgende vil du få i takt med at Google viser din side for flere og flere.

Sådan starter du

  • Én af de vigtigste discipliner i Google, er, at strukturere sin hjemmeside så logisk som muligt.

Dette hjælper både dine besøgende med at finde rundt, for de har formentligt aldrig være på siden før – og det øger sandsynligheden for at de finder det de søger og i sidste ende tager kontakt.

Men det hjælper også dig selv med at strukturere dit arbejde og sælge dine ydelser fordi tingene er bygget logisk op. Hav fx en struktur som denne:

Forside – Vi tilbyder – Referencer – Om os – Kontakt

 

Her fører du folk logisk gennem deres overvejelse, for på forsiden introducerer du et kort overblik omkring alt i gør og skaber interesse. Under ”Vi tilbyder” går du i dybden med alt det i tilbyder og kan hjælpe med. Især denne bør ligeledes inddeles i undersider, så du får sider som enkeltvist beskriver det du kan hjælpe med. Hernæst har i referencer som viser det tidligere udførte arbejde, der understøtter jeres eget udsagn om at i er gode og ved hvad i laver. Hernæst lidt yderligere (blødt) om hvem I i øvrigt er med værdier, vision og personerne bag. Til sidst en nem mulighed for at tage kontakt.

Man kan sige, at det hele er vigtigt, men i forhold til SEO, så er ”Vi tilbyder” den vigtigste for nu. Det er nemlig der, der skal hive folk ind på siden, hvor de øvrige så sørger for det endelige salg.

Underinddel fx således:

Vi tilbyder

– Hovedkategori

– Underkategori

– Underkategori

– Underkategori

– Hovedkategori

– Underkategori

– Underkategori

– Underkategori

– Hovedkategori

– Underkategori

– Underkategori

– Underkategori

 

Nu har du mulighed for logisk at gå i dybden med de områder, du professionelt assisterer med, og når folk lander på én af dine sider fra Google, så står der meget præcist om netop det emne de har søgt efter.

Hernæst er indholdet på disse sider afgørende for, hvordan disse sider kommer til at rangere. For at komme et godt stykke så gør følgende:

  • Skriv 2-300 ord på let forståeligt dansk (eller andet sprog!) – ikke for lange sætninger.
  • Brug overskrifter, helst kun én hovedoverskrift 1, og så ellers underinddel i overskrift 2 og 3 som det giver mening og virker naturligt ved nye afsnit. Inkludér også gerne ”søgeordet” for siden i nogle af disse.
  • Placér sidens fokussøgeord (Som fx ”Ekstern revisor”) i starten af denne – og resten af titlen lidt blikfang og liv. Det er nemlig denne man møder som det første i Google og klikker sig ind til siden på.
  • Brug billeder og video – det gør siden mere levende og spændende og du fanger også de personer, som måske ikke er så glade for teksttunge sider. Men de har også behov for det du tilbyder.
  • Link logisk mellem dine sider, så når du nævner et emne, som er beskrevet på en af de andre sider, så linker du ind til disse. Herved hjælper du dels dine besøgende til at læse mere om emnet et andet sted, og du hjælper Google (og de øvrige søgemaskiner) med at forstå, hvad dine sider handler om ved at sende disse signaler mellem hinanden.

 

Med ovenstående, så er du allerede et rigtig godt stykke mod at synlig i søgemaskinerne som Google, Bing og Yahoo.

Til sidst, men ikke mindst, så skal du løbende arbejde på en anden faktor, som vægter mindst lige så højt.

Dette er: Linkbuilding.

Dette er kort sagt at få andre hjemmesider til at linke til én. Det er vigtigt fordi søgemaskinerne ser disse links som anbefalinger og disse ”løfter” dine siders placeringer fordi de bliver mere troværdige. Andre, som siger, at man er god, er mere troværdigt end at man selv siger man er god. Så vær altid vågen overfor en linkmulighed som kan løfte din side.

Eksempler på sider kan være virksomhedsfortegnelser, avisartikler, blogindlæg, brancheforeninger, netværksgrupper, fora osv. Osv.. Alt er med til at bygge dit ”omdømme” op og gør dig synlig.

 

Vi håber ikke, at ovenstående har forvirret mere end det hjalp, og skulle i bruge en hånd med på vejen, så er i velkomne til at tage kontakt.

God arbjedslyst!

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste blogposts:

Kickstart din synlighed i Google

At være synlig i søgemaskinerne som fx Google kan have afgørende betydning for din virksomhed....

Det gode firmalogo

Det gode firmalogo At finde det helt rigtige logo til sin virksomhed kan være en krævende...

WordPress 5.0 – Gutenberg

Wordpress står overfor den måske største opdatering til dato med den kommende version 5.0,...

SEO marketing

Indledning Online marketing - herunder SEO marketing (også kaldet søgemaskineoptimering) er...

Google Ads afløser Google AdWords

GOOGLE ADWORDS SKIFTER NAVN TIL GOOGLE ADS Efter knapt 20 år vælger Google at ændre navnet på...