Det gode firmalogo

af | feb 24, 2019 | Markedsføring

Det gode firmalogo

At finde det helt rigtige logo til sin virksomhed kan være en krævende opgave.

For et logo er meget mere end blot en figur og nogle farver.

Det kan nemlig, i ét billede, være hele virksomhedens identitet og din bedste salgsmedarbejder – også mens du sover.

Det figurerer nemlig alle steder, og herved er det muligt at fange interesse og opmærksomhed og sælge en vare – endda uden at have præsenteret den endnu. Dét er effekten af et godt logo.

Trendsne for logoer disse år er meget simple designs med klare og/eller få enkle farver, gradienter (farveforløb) og enkle skrifttyper.

Når et billede siger mere end 1000 ord

– Et logo kan være meget mere end 1000 ord og kommunikere jer som virksomhed eller dig som kunstner (konsulent, frisør eller noget helt andet) med ét stærkt design. Okay, som regel skal der mere end et logo til for at sælge en vare – men der kan være masser af “gratis” opmærksomhed og interesse, som ellers skulle opnås (ofte købes) gennem branding. – Det kan også bare være en sjov eller fed skrifttype i kombination med en nogenlunde tilfældigt udvalgt figur i en given farve – det kan også fungere. – Omvendt kan et logo også være DØDKEDELIGT og hverken kommunikere, hvem I er, hvad I laver eller fungere særligt godt i det hele taget ud fra et teknisk perspektiv.   Men et logo kan, ligesom udtrykket i overskriften, både fortælle en historie, vække følelser og ikke mindst adskille dig fra konkurrenterne. Og dette blogpost skal handle om, hvordan du skal tænke dit næste logo og, hvordan du skaber det helt rigtige for din virksomhed. Derfor skal du lægge tanke, sjæl og viden i jeres næste logo. Og nedenfor bliver du klogere på, hvordan.

Vi fik hos Nordlys Marketing selv nyt logo i udgangen af 2018 efter knap 3 år med det forrige. Det inspirerede os til dette indlæg.

To kerneelementer i fokus

Når du skal lave et logo, så skal du have to ting for øje:

1) Produktet, du sælger. Og..

2) Målgruppen, du henvender dig til.

 

De to kan i kombination fange din målgruppe på et splitsekund! Altså netop den målgruppe, som passer til det produkt du sælger.

Heraf kan det blive en slags “hønen og ægget”-situation, hvor du enten skaber målgruppen eller målgruppen skaber dit logo:

Dit logo skal på én måde kommunikere produktet tydeligt eller fremtone med et navn eller farve, som også matcher din målgruppe.

Omvendt kan det være, at du rammer helt forkert med farver, ikon eller navn, så din målgruppe går langt udenom og slet ikke giver dig chancen for at forklare og sælge din vare.

Dermed skal logoet kommunikere produkt, kvalitet, pris, soliditet eller andet, der er kendetegnet ved netop din virksomhed.

 

Det betyder dog ikke, at du nødvendigvist SKAL have en burger i dit logo, hvis du er en burgerrestaurant.

Men det er med til at understrege budskabet – og så kan du være langt.

 

Hertil kan der være mange kreative variationer, enten en retro skrifttype, som kan lede tankerne hen på et klassisk håndværk og gamle familieopskrifter, eller blot en mere enkel karikatur af en burger, som ikke springer direkte i øjnene, men først efter man har set logoet flere gange. Så kan man tilgengæld få en fed “ah-ha!”-oplevelse. Mulighederne er mange.

Et par eksempler på logoer vi har lavet:

Farver, form og symbolik

 

Nu til det essentielle.

– Farverne i dit logo.

– Formen i dit logo.

– Symbolikken i dit logo.

 

Om du så vælger blot at skrive dit navn i en helt enkel font, så indeholder dette stadig alle tre elementer i større eller mindre grad.

Symbolikken er den af de tre, der vægter mindst i et logo i 2019, for med så mange logo’er, der er lavet, er bægeret efterhånden tømt for små “skjulte” budskaber, så en (trend) disse år, er, at holde det enkelt uden for meget støj.

Mere om de enkelte dele nedenfor.

 

1. Farverne i dit logo

Farverne i dit firmalogo er noget af det allerførste øjet lægger mærke til, og her er der en hel masse teori omkring “farvelære” og psykologi bag.

De understreger dit budskab og vækker følelser allerede inden, du har præsenteret din vare.

Farverne kræver heller ikke, at man er god til at læse eller forstå – men der kan dog være forskel på opfattelsen af dem afhængigt af kultur, geografi, alder mv.

Yderligere er én ting grundfarverne som gul, grøn, rød og blå, samt sort og hvid, en anden ting er de uendelige nuancer af farver, der er derimellem.

Alt spiller ind og kan kommunikere din vare perfekt til din målgruppe.

Her er et par input om nogle af de væsentligste primære og sekundære farver og hvordan de indvirker på os (generelt set):

SORT: Sort er nok den mest anvendte farve i logoer, og det skyldes, at den typisk anvendes i selve navnet/tekst-delen. Sort kan både fremstå elegant, stilren og klassisk, men samtidig også dyster, mystisk og endda ond. Her afhænger det helt af, hvordan farven bruges og sammen med andet. 

HVID: Hvid er ofte symbol på renlighed og den anvendes tit i sammenhæng med medicinalprodukter eller mad. Hvid er i sig selv meget neutral og er med til at fremhæve alle andre elementer, som får en enkel kontrast og et overordnet lyst og positivt udtryk. 

RØD: Rød er en meget dramatisk farve, og af natur minder den os om blod, som henleder til krig, ondskab og død. Rød er også en varm farve, som igen også kan lede tankerne hen på ild og varme, og så er rød også kærlighedens farve. Igen en farve, som i de (rigtige) situationer kan svinge meget.

ORANGE: Orange bliver tit forbundet med syndhed og bevægelse, men har også “rødder” i jorden. Orange er farven på en appelsin, som er frisk og sund. Orange er også farven på bladene om sommeren, som henleder tankerne på natur og omskiftelighed. I kombination kan det hele også få “kreativ” og nytænkende karakter, og derfor anvendes orange ofte når noget skal fremstå nyt.

GUL: Gul er den mest energiske af de såkaldte “varme” farver og også den vi anser for mest glad og positiv. Gul forbindes med solen af åbenlyse grunde, og derfor har den en rar og glad indvirkning på os. Ofte ses farven i forbindelse med tilbud, som skal få os til at se positivt på disse varer selvom de måske ikke er af højeste kvalitet. Af samme grund undgår man ofte den gule når det netop er en dyre vare, der er sat ned.

GRØN: Grøn forbindes ofte med stabilitet og ro, og er igen en farve, der forbinder os med jord og natur. Den har samme rolige udtryk som blå har, men har samtidig “energi” fra gul, som gør den mere levende. Grøn leder også tankerne hen på noget der spirer og er i vækst, og heraf bruges grøn også ofte i sammenhæng med penge og investering. 

BLÅ: Den blå farve forbinder os med havet og himlen, som begge er naturlige elementer vi kender til. Blå kan være rolig som vand og den blå himmel, men også skabe frygt i de mørkere nuancer. Blå anvendes ofte i “rige” sammenhænge og dette på grund af den ro den udstråler. Blå ses som en seriøs farve, som udstråler tryghed og ansvarlighed.

LILLA: Lilla anvendes ofte i royale sammenhænge fordi den historisk har været dyr at lave som farve, og dermed kun tilgængelig for de kongelige. Farven forbindes dermed med luksus og penge, og farven er en kombination af blå og rød. Det gør, at den også opfattes som denne blanding af ro og energi, som også henleder tankerne på kreativitet og selvtillid.

Alle farver der imellem

Ud over disse primære og sekundære farver, så er der et utal af nuancer imellem disse. Det betyder også, at du kan få den HELT RIGTIGE fordeling af et vist udtryk, hvis det både skal være den ene og den anden farve. 

Hos Nordlys har vi i vores logo fx arbejdet med en gradient, hvor der teknisk set er mange nuancer af farver i, som både inkluderer lilla, blå og grøn. Dette har vi gjort for at favne farver, som vi identificerer os godt med, men også af åbenlyse grunde for at favne “nordlys”-sfæren:

Hos Nordlys har vi anvendt en “gradient” i vores logo, som dels favner lyset og farverne i et nordlys, men så alligevel udvalgt og fokuseret på de farver i nordlyset, vi identificerer os med.

2. Formen i dit logo

Formen i dit logo er det næste øjet får øje på, og her er det grafiske elementer som lag, kurver, hjørner og øvrige detaljer.

Er dit logo fx noget som nedenstående:

A

Frisør Andersen

Så vil øjet først “skanne” farven og lige efter gå i gang med at fortolke figuren, som i dette tilfælde blot er et “A”. Her er der så valgt et A i en skrifttype, som har lidt mere karaktér og særpræg, hvilket kunne indikere, at personerne bag er kreativt anlagt, og den lille krølle kunne lede tankerne hen på hår og bevægelse.

A’et har en rar og lys fremtoning, og den turkis-blå/grønne har også et friskt udtryk, så alene det ene “A” kunne indikere en lys og glad salon med et ungt sind. Og så alligevel med øje for det klassiske og et godt håndværk.

 

Form og farver

Formen har altså den næstvigtigste rolle i dit logo, og her er lidt ekstra input til de “klassiske” former og, hvad de symboliserer og udtrykker underbevidst. En form i dit logo henleder nemlig tankerne på fysiske elementer, så på den måde vil man ud over farven kunne udstråle, hygge, varme og gæstfrihed (hvis man fx gik efter det), men også mere skarpe udtryk med spidse kanter, som vil henlede tankerne på andre (og nok mindre hyggelige) ting:

 

RUND OG CIRKLER: Lige efter de “organiske” former, så er de runde og ovale de former, som opfattes som de rareste og mest indbydende for øjet. De fleste objekter, som er runde, forbinder vi med noget positivt, og det kan anvendes i logodesign. De runde former symboliserer også ofte fællesskab, venskab, kærlighed og forenelighed, hvilket igen henleder tankerne på noget positivt.

 

REKTANGLER OG KVADRATER: Her er vi ovre i de mere “matematiske” former og figurer, hvor rette og lige linjer regerer. Dette har også sine positive sider, for har man fx med en revisor at gøre, så ser man gerne talnørden, som måske ikke er den hyggeligste type, men som bare kan sit kram med tal (dine tal), og så må der gerne være styr på regler, krav og tallene i det hele taget. Bliver det i det tilfælde for pusse-nusset, så tænker man ikke seriøst om dem. 

Her er de rektangulære og kvadratiske former med til at understrege en form for disciplin og “ro”, hvor tingene fungerer indenfor klart definerede grænser.

 

TREKANTER: Logoer, som anvender trekanter i deres udformning, opfattes som mere maskuline og aggressive med de spidse kanter. Hertil er der også en fornemmelse for bevægelse, som også associeres med fart og styrke. Trekanterne kan anvendes på mange måder og kan vende med spidsen både op og ned. Hertil også de mindre “åbenlyse” trekanter, hvor der måske kun indgår 3 elementer, som tilsammen kan henlede tankerne på en trekant – dette som en måde at nedtone de skarpe elementer og hjørner, men samtidig bibeholde symbolikken i “treenigheden”, som kan have en betydning for nogle.

 

VANDRETTE- OG LODRETTE STREGER: Et andet ofte anvendt element i logoer er vandrette og lodrette streger. Disse har hver en stærk betydning og er næsten hinandens modsætninger.

Den lodrette streg opfattes typisk som maskulin og aggressiv som en pæl, der står i jorden. Her udsendes et signal om styrke og robusthed.

Den vandrette streg har en helt anden virkning på os, for den er meget mere rolig og stabil. Den henleder tankerne på en horisont, en vandoverflade eller bare jorden generelt. Den vandrette streg “forbinder” ting vi får tankerne hen på fællesskab og sammenhold ved brugen af vandrette streger.

 

ORGANISKE FORMER: Hvis man inkluderer organiske former i sit logo, så vil man gerne afvige fra de “matematisk” korrekte former som næsten alle øvrige figurer læner sig op ad. Her udviser man både ro og selvsikkerhed samt en åben og velkommen udstråling.

De organiske former er ikke så i øjefaldende som de øvrige figurer, og det er simpelt fordi de ikke minder os om særligt meget. Det kan derfor være et meget bevidst valg, at man underspiller sit udtryk og måske endda skal se et logo mange gange før det bider sig fast. Det er her selvsikkerheden kommer ind og loget er bestemt ikke ringere af denne grund.

 

3. Symbolikken i dit logo

Når vi her taler om symbolik, så er det de underliggende budskaber som et logo kan sende. Dette er bestemt ikke et krav, og en “trend” disse år er netop at undgå disse (for de er lidt brugte og ikke så cool).

Nogle af de største virksomheder i verden har dog netop denne “symbolik” indbygget i deres logo, og et par klassiske eksempler er fx BMW. Ser man udelukkende på deres logo ud fra ovenstående omkring form og farver, jamen så ser det enkelt, lyst og indbydende ud. Både med de sorte, hvide og blå farver, men og så de runde og rette linjer hvis betydning kan læses ovenfor. Det ser således ud, for lige at opfriske det:

Hvad man måske ikker er klar over, så er der en dybere mening med de “runde trekanter” i midten. 

BMW producerede nemlig i sine spæde dage motorer til de tyske kampfly, og heraf er figuren i midten en grafisk illustration på roterende motorvinger:

Et meget veludført logo, som også anvendes den dag i dag og vidner om virksomhedens historie – på godt og ondt.

Sådanne eksempler er der mange af, og har man en idé, som relaterer sig noget unikt ved ens virksomhed, ja så er vi fortalere for at bruge det. At det ikke er en decideret trend skyldes vinkelen på det enkle udtryk, men måske i lige så høj grad, at mange nye virksomheder ikke har en sjov/interessant vinkel, der kan anvendes i et logo – den kommer måske først senere hen.

 

Afrunding

Hvad er så det gode firmalogo? 

Kedeligt sagt, så er det det logo, som bedst repræsenterer jer.

Men tænk over former, farver opsætning og evt. underliggende budskaber da disse er med til at udstråle hvem i præcist er og hvad i står for.

Energi, seriøsitet, fleksibilitet, pålidelighed kan være ting du gerne vil kommunikere med dit logo – tænk det ind, så har du et forspring i forhold til dine konkurrenter og en 365/24/7 salgsmedarbejder.

 

Har du input til indlægget eller bare en kommentar hertil, så er du velkommen til at dele den nedenfor 🙂

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste blogposts:

Kickstart din synlighed i Google

At være synlig i søgemaskinerne som fx Google kan have afgørende betydning for din virksomhed....

Det gode firmalogo

Det gode firmalogo At finde det helt rigtige logo til sin virksomhed kan være en krævende...

WordPress 5.0 – Gutenberg

Wordpress står overfor den måske største opdatering til dato med den kommende version 5.0,...

SEO marketing

Indledning Online marketing - herunder SEO marketing (også kaldet søgemaskineoptimering) er...

Google Ads afløser Google AdWords

GOOGLE ADWORDS SKIFTER NAVN TIL GOOGLE ADS Efter knapt 20 år vælger Google at ændre navnet på...