Googles december 2020 Core Update

af | 12. dec, 2020 | SEO

Google Dec 2020 Core Update - Nordlys Blog
Du er her: Blog » Googles december 2020 Core Update

Googles december 2020 Core Update

 Den 3. december 2020 rullede Google deres seneste core opdatering ud siden maj 2020. Normalt ruller Google en såkaldt “core update” ud ca. hver tredje måned, men denne gang skulle der gå hele syv måneder, som er den længste periode, der nogensinde har været mellem to af Googles core updates.

Det er måske også derfor der denne gang var tale om en meget stor opdatering, og mange har da også mærket virkningen, enten i positiv eller negativ retning, sammenlignet med tidligere niveau af organisk søgetrafik på deres website.

Det tager som regel 2-3 uger, før Googles Core Update er rullet 100% ud, og dermed også først efter denne periode at man vil kunne se den fulde effekt på sine rangeringer i Googles søgeresultater og den deraf følgende organiske trafik til sin side.

 

Hvad er en “Google Core Update”?

 Googles Core Update er en opdatering af algoritmerne i Googles søgemaskine. Dvs. at selve den grundlæggende måde, som Googles søgemaskine, virker på, bliver opdateret og ændrer dermed den måde hvorpå den vurderer og rangerer et website på.

Dvs. de ting ved et website, som gør at det i Googles øjne rangerer på en vis måde, og dermed opnår en specifik placering i Googles søgeresultater, ændres. Google er altså helt inde og ændre i selve kernen af deres søgemaskine, og måden den virker på – deraf betegnelsen “core update”.

Google ruller disse core updates ud, for at forbedre deres søgemaskine, og dermed forbedre den oplevelse, som folk har med at bruge Googles søgemaskine, ved at præsentere dem for de mest relevante søgeresultater, som muligt, når de foretager en søgning i Google.

Og det er dét med de “mest relevante søgeresultater”, man skal have in mente, hvis Googles Core Update har haft negative konsekvenser for éns site, og man så gerne vil prøve at rette op på det igen, men mere herom senere.

 

Hvilken betydning har Googles Core Update 2020 for mit website?

 Vi har været inde på at der er nogle parametre, som Google på baggrund af en core update tillægger større, eller mindre værdi, og desuden tilføjes der måske nogle, og måske fjernes der helt nogle forskellige parametre, som har positiv eller negativ indflydelse på rangering og trafik.

Google holder altid kortene tæt ind til kroppen, hvad angår disse core updates, og hvad de præcis fokuserer på, og hvad det indebærer og hvilken indvirkning de har, så derfor er det aldrig helt lige til at pege præcist på, hvad en core update har af betydning for et givet website. Det er derfor ikke til at sige, hvad der sker.

Derfor er det altid en god idé at holde et ekstra vågent øje på sit websites rangeringer og organiske trafik i tiden omkring en core update.

 

Hvad kan jeg gøre hvis mit website rammes negativt af en Google Core Update?

 Hvis man i forbindelse med en Google Core Update opdager at éns placeringer i Google, og éns organiske trafik er påvirket i negativ retning, vil man selvfølgelig gerne prøve at rette op på det så hurtigt som muligt.

Som nævnt holder Google kortene tæt ind til kroppen med hensyn til, hvilken betydning deres core update har, men også når det gælder, hvilke tiltag, man præcist kan gøre i forbindelse med negative konsekvenser for éns website ifm. en specifik core update.

De har dog udgivet en generel liste at overordnede tiltag i form af spørgsmål, som man kan gå igennem og tjekke om sit website lever op til.

Google påpeger at hvis éns website er påvirket negativt, er det ikke ensbetydende med at der er noget decideret galt med éns website, og at man derfor er “straffet”. Det betyder blot at Google nu lægger vægt på nogle andre forhold omkring en hjemmeside, som nu har indflydelse på rangering og trafik.

Yderligere udtaler Google at, hvis man er blevet påvirket negativt, som regel kan regne med at den negative indvirkning vil udligne sig lidt indtil den næste opdatering rulles ud.

Men er du i en situation, hvor dit website er påvirket negativt, er det bedste, man kan gøre at tage et kig på Googles liste med vejledninger og sørge for at éns website lever op til disse.

Her kan du se Googles liste med vejledninger: “What webmasters should know about Google’s core updates”. (https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates)

Listen indeholder en række forhold, man bør have i tankerne, når man laver indhold til sin hjemmeside, og mange af vejledninger er af temmelig bred karakter og kan tolkes forskelligt. Hovedformålet er dog som altid at man skal have fokus på at have indhold, som er unik, opdateret og giver værdi for de besøgende.

Har man fokus på disse ting, er man i Googles øjne på rette vej, og holder man sig til disse vejledninger også imellem Googles core updates, burde man ikke opleve de helt store negative konsekvenser af opdateringerne.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Kontakt os for et godt tilbud og en gratis foranalyse

Fremsendes på mail

8 + 1 =