Google Ads afløser Google AdWords

af | Markedsføring

Du er her: Blog » Google Ads afløser Google AdWords

GOOGLE ADWORDS SKIFTER NAVN TIL GOOGLE ADS

Efter knapt 20 år vælger Google at ændre navnet på det, der i sin tid for alvor skubbede virksomheden ind i superligaen af virksomheder i verden, nemlig deres Google AdWords.

Fra få hundrede annoncører i 2000 blev dette tal meget hurtigt til mange tusinde og senere mange millioner annoncører, der hver måned brugte penge på ”AdWords”.

Succesen kunne selvfølgelig ikke stå alene, hvis ikke det var for netop den søgemaskine Google havde skabt. Det var denne, der startede et helt andet mønster i vores adfærd på nettet, og Googles søgemaskine virkede så meget bedre end alternativerne dengang – og søgemaskinen havde kun ét søgefelt. Ikke en masse reklamer eller andet som det var tilfældet på Yahoo, Altavista, Jubii og alle de mange andre.

Google havde gjort det ultra fokuseret og søgemaskinen var lynende hurtig – og fandt samtidig meget relevante svar.

Med søgemaskinen fulgte annoncer naturligt

Google havde udviklet den bedste søgealgoritme i forhold til sine konkurrenter og derfor begyndte folk hurtigt at bruge Google i stedet for alternativerne. Det betød, at det for hjemmesideejere pludselig var meget interessant at være synlig her.

Disciplinen lever i bedste velgående i dag og kaldes søgemaskineoptimering. Her var det muligt at forbedre indholdet, så en side ville rangere højere i Google. Det er det stadig i dag.

Men man kunne også ”skyde genvej” med AdWords.

I dag kender de fleste AdWords og det er, i grove træk, annoncerne, der ligger øverst (og nederst) i Google når vi foretager en søgning.

AdWords er i sig selv et rigtig godt navn og er nærmest en klar beskrivelse af, hvad produktet er:

”Annonce-ord”.

Annoncerne vises ud fra de ord man har angivet, de skal vises på. Så hvis man ønsker at blive vist på ”Babytøj”, så angiver man dette søgeord og annoncerne vises hver gang nogen anvender ordet i en søgning.

På denne måde kan man meget specifikt målrette annoncer ud fra det folk søger på og kun blive vist når det er mest relevant for ens shop eller hjemmeside.

AdWords bliver til Google Ads

Over årene har hele Google annonce-maskine udviklet sig til at indeholde en hel masse mere. Og selv AdWords har også i lang tid indeholdt display-annoncer (billedreklamer), video/Youtube og Shopping, og det har været muligt at målrette til mobiler og Apps.

Dermed er paletten blevet meget stor, hvilket nu efter knapt 20 år har ført til et naturligt navneskift:

Google Ads

Det er tydeligt, at navnet favner meget bredere og i bedre grad matcher alle de annonceringstilbud Google tilbyder.

Sammen med Google Ads lancerer Google og ”Marketing Platform”, som på lidt mere avanceret plan bliver en ny platform for større annoncører med større behov og bureauer.

Vi ser frem til at dykke nærmere ned i de nye produkter. Stay tuned!

Har du kommentarer eller andet til indlægget er du velkommen til at skrive nedenfor!

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GRATIS POTENTIALEANALYSE 

Kontakt os for et godt tilbud og en gratis foranalyse

Fremsendes på mail