De sociale medier for dig og din virksomhed

af | dec 7, 2015 | Markedsføring, Sociale medier

De sociale medier for dig og din virksomhed

Folks forbrug af de sociale medier har været stærkt stigende gennem de seneste år. Det har i stor grad været med til at påvirke og ændre den måde, vi kommunikerer på nettet. Det stigende forbrug af de sociale medier har resulteret i nye og spændende muligheder for virksomheder, og der er generelt rigtig mange gevinster ved brug af de sociale medier.

 

Blandt de største fordele er den, at du er i nær kontakt med din målgruppe. Du kan f.eks. flytte en del af den telefoniske kundeservice over på de sociale medier, hvor du i stedet kan skrive med dine kunder. Det giver dem et indtryk af, at du er med, dér, hvor de befinder sig.

Du kan endvidere markedsføre dine produkter og ydelser på eksempelvis Facebook, hvor du samtidig har rig mulighed for at få god feedback og idéer fra dine kunder. Med en god aktivitet på de sociale medier, har du derfor en unik mulighed for, at ”invitere” dine kunder “indenfor” i din virksomhed. De bliver dine medspillere, da de kan hjælpe dig med at sprede dit budskab og indhold, så de ikke blot er købere af dine produkter. På den måde engagerer du dine kunder og gør dem til ”sparringspartnere”.

Den gode aktivitet på de sociale medier er essentiel. Det kræver dog tid og opmærksomhed at være med, da tiderne hele tiden ændrer sig. Forbrugerne ændrer sig endvidere også, og deres behov og interesser kan skifte hurtigt. Derfor er det super vigtigt, at du er opdateret jævnligt, så du fortsat kan virke engageret og interesseret i dine forbrugeres meninger og særlige interesser. Måske er du og din virksomhed allerede aktiv på Facebook eller andre sociale medier, men føler ikke, at I opnår den ønskede effekt? Vi giver dig her et par gode “fiffffs”, så du kan forbedre din virksomheds brug af de sociale medier:

 

 1. Tag udgangspunkt i en plan

At tage udgangspunkt i en plan, kan være dét, der gør den store forskel for dig og din virksomhed. Det er vigtigt at have den strategiske tilgang, så man finder den løsning, som er bedst for dig og din virksomhed. Før udarbejdelsen af denne plan er det vigtigt at få afklaret, hvad din virksomhed vil opnå med brugen af de sociale medier, og hvordan I forventer at gå til værks. Sørg altid for at dit ambitionsniveau og din plan er realistisk, så du ikke påbegynder noget, du ikke kan følge op på. Som tidligere skrevet kræver det kræfter og opmærksomhed, så det er vigtigt, du kan følge op på din plan med konkret handling.

 

2. Skab sammenhæng

Rigtig mange virksomheder begår den fejl, at de er aktive på forskellige sociale medier uden koordinering. Et eksempel på dette ville være, hvis man har én medarbejder til at opdatere Facebook-siden og en anden til at varetage Twitter-kontoen og Instagram-profilen.

Det resulterer i mange forskellige budskaber og man får dermed ikke skabt sig den nødvendige røde tråd. De sociale medier skal ikke bruges uafhængigt af hinanden, da det ingen positiv effekt vil give. Der skal derimod helst være en god sammenhæng, så man skaber ét bestemt og klart budskab – på den måde forhindrer du forvirrede forbrugere, der ikke kan se, hvad Jeres målsætning og budskab er.

Generelt er virksomhedernes engagement på de sociale medier blevet vigtigere. Det er de steder, de mødes med forbrugerne i øjenhøjde, og derfor er det næsten afgørende at være aktiv jævnligt. Ved at være aktiv forbedrer du dig og der findes efterhånden mange gode tips og tricks på nettet, hvilket kan bidrage til at gøre dig superskarp på de sociale medier. Hvis du tager udgangspunkt i vores førnævnte tips, er du hvert fald på vej i den rigtige retning.

 

Hvis man har har lyst til at læse nogle af vores andre blogposts, kan man bl.a. læse, hvordan man kan få flere følgere på Instagram og hvordan man laver sin egen hjemmeside.

 

Har du en kommentar, input eller andet til indlægget, så er du meget velkommen til at smide det nedenfor !

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste blogposts:

Det gode firmalogo

Det gode firmalogo At finde det helt rigtige logo til sin virksomhed kan være en krævende opgave....

WordPress 5.0 – Gutenberg

Wordpress står overfor den måske største opdatering til dato med den kommende version 5.0, også...

SEO marketing

Indledning Online marketing - herunder SEO marketing (også kaldet søgemaskineoptimering) er...

Google Ads afløser Google AdWords

GOOGLE ADWORDS SKIFTER NAVN TIL GOOGLE ADS Efter knapt 20 år vælger Google at ændre navnet på det,...

Få flere følgere på Instagram

Ønsker du konkrete råd til, hvordan du kan få flere følgere på netop din Instagram-profil, er du...