SEO-VÆRKTØJER

Du er her: Forside » SEO-værktøjer

GOOGLE SERP SIMULATOR

Skriv og gennemse SEO titles og metabeskrivelser til dine undersider.

ORDTÆLLER

Indsæt dine tekster og få et overblik over søgeordstætheden.

LINKSKANNER

Skan en hjemmesides interne links og få vigtig information om disse.

SKAL VI STÅ FOR JERES SØGEMASKINEOPTIMERING?

RING NU PÅ60 72 05 60

Så tager vi en uforpligtende snak om jeres behov og muligheder

SEO værktøjer – 5 uundgåelige

 

1. Google Keyword Planner

Google Keyword Planner eller Søgeordsplanlægning, som den hedder på dansk, er et must, når det kommer til SEO – nærmere bestemt On page SEO og SEO-værktøjer.

Google har generelt lavet nogle gode værktøjer til online marketing, hvilket inkluderer SEO-værktøjer som Google Search Console og Google PageSpeed Insights.

Google Keyword Planner er en af de første SEO-værktøjer, du bør benytte, når du skal i gang med din søgemaskineoptimering, eller blot vil undersøge søgevolumen på et søgeord.

I Keyword Planner kan man nemlig undersøge hvor mange søgninger, der er på et søgeord, så man kan finde ud af, om det er noget, man vil gå målrettet efter at rangere på. Selvom der er mange søgninger på et søgeord, betyder det ikke, det er det rigtige at gå efter.

Jo større søgevolumen er på et søgeord, jo større vil konkurrencen være om de øverste pladser i Google. Derfor er det en god idé at undersøge både ”short tail keywords” (søgeord med 2 ord og derunder) og ”long tail keywords” (søgeord med 3 ord og derover).

Dette SEO-værktøj kan derudover også bruges til at få idéer til alternative søgeord, og samtidig vise dig søgevolumen på disse. Hvis man bruger idé-funktionen, skal man dog være forberedt på at skulle afsætte noget tid, da listen med idéer fra Google er meget lang, og der er mange af idéerne, der er irrelevante.

 

2. Screaming Frog

Screaming Frog er et af de SEO-værktøjer, der er vigtige at bruge, når man løbende vil danne sig et overblik over sin hjemmeside og de forskellige SEO-relaterede elementer. Hvis du arbejder i et online marketing bureau, er dette SEO-værktøj uundværligt, da det kan hjælpe dig til hurtigt at undersøge kunders og potentielle kunders On page SEO-niveau.

I dette SEO-værktøj kan man få information om alt fra hvilke undersider, der er på den pågældende hjemmeside, hvilke ”H-tags” (overskrifter) der er, ”Titles” (SEO-titler, der bliver vist som det første ved hvert resultat i Google), ”Meta Descriptions” (tekststykket, der bliver vist under SEO-titlen i et søgeresultat i Google), antal ord på hver side, eventuelle 404-fejl, antal interne links og antal unikke inlinks osv.

Der er altså mange parametre, der bliver målt på i SEO-værktøjet Screaming Frog, og derfor er det særdeles effektivt at bruge.

 

3. Yoast

Det er umuligt at tale om On page SEO og SEO-værktøjer generelt uden at nævne Yoast. Desværre er dette SEO-værktøj kun for dem, der har WordPress-hjemmesider, og derfor kan du bare rykke videre og læse om de øvrige SEO-værktøjer forneden, hvis ikke du har en WordPress-hjemmeside.

Yoast er et brugbart redskab, når man skal udfylde en underside i sin WordPress backend. Yoast fortæller i realtid, hvilke områder, der skal forbedres og hvilke områder, der er optimale nok, set med SEO-briller.

Dette SEO-værktøj holder blandt andet øje med, om fokussøgeordet bliver nævnt de rigtige steder i dine H-tags, Title og Meta Description på en give underside. Derudover fortæller Yoast, hvad keyword density (søgeordstætheden) er, og viser her en rød lampe, hvis den bevæger sig over de 2,5%, der bør være den maksimale densitet.

Yoast holder også skarpt øje med længden på dine sætninger. Så hold sætningerne korte. Det er nemlig uoverskueligt for læseren, hvis sætningerne er for lange, og vedkommende kan hurtigt miste interessen og forlade siden hurtigere. Alt sammen noget, der har effekt på ens rangeringer.

Yoast er derudover også et af de SEO-værktøjer, der løbende registrerer hvor mange interne links, der er på siden, og om de billeder, der er indsat, har ALT-tekster, hvor fokussøgeordet indgår. Så hvis du har en WordPress hjemmeside, så installér dette SEO-værktøj lige efter du er blevet færdig med denne artikel.

 

4. Ahrefs

Ahrefs er et af de SEO-værktøjer, der er essentielle, når det kommer til tracking af ens hjemmesides linkprofil. Der er her tale om et redskab, der er en vigtig del af Off page SEO’en. Ahrefs kan nemlig bruges som måleredskab til at følge, hvor stærk ens side er, når det kommer til ”backlinks” (refererende links) – altså links, der peger ind til ens side.

I dette SEO-værktøj kan man i oversigten se, hvad ens ”Ahrefs Rank” er. Ahrefs Rank er et udtryk for, hvor stærk ens linkprofil er, sammenlignet med alle hjemmesider i hele verden. Jo tættere ens rangering er på 1, jo stærkere er ens backlink-profil.

Udover dette fortæller SEO-værktøjet, hvor god en backlink-profil den pågældende URL har (UR = URL Rank). Også domænet som helhed får en rank (DR = Domain Rank), og jo højere denne og UR er, jo bedre er backlink-profilen.

 

5. AWR Cloud

Når man først har besluttet sig for hvilke fokussøgeord man har, kan man benytte SEO-værktøjer som f.eks. AWR Cloud til at tracke ens rangeringer på disse søgeord. Her er det selvfølgelig også muligt at vælge at holde øje med andre søgeord, man nu har lyst til at måle på.

Her kan AWR Cloud altså være et særdeles anvendeligt SEO-værktøj, når man løbende skal følge sin udvikling mht. rangeringer på hvert søgeord. I denne forbindelse kan man se hvilke søgeord og dermed undersider, som man bør arbejde mere på, for at opnå højere rangeringer.

I dette SEO-værktøj er det også muligt at se den månedlige søgevolumen på hvert søgeord, samt få andre vigtige informationer, såsom hvor mange, der har klikket på ens link i en Google-søgning på det pågældende søgeord, samt hvad ens gennemsnitlige rangering er på hvert søgeord. Flere af disse informationer er dog først mulige at få angivet, når man har linket sin Search Console med AWR Cloud.