Youtube SEO

Youtube er den andenstørste søgemaskine i verden, kun overgået af Google. Youtube har 30 millioner aktive daglige brugere, som tilsammen ser 5 milliarder videoer om dagen. Desuden viser undersøgelser at  over 70% er tilbøjelige til at foretage et køb på baggrund af en video, de har set.

Dermed kan man fastslå at Youtube er en særdeles vigtig og attraktiv platform at være til stede på som virksomhed med relevante videoer, da man hermed har mulighed for at nå ud til endnu flere mennesker, og potentielle kunder.

Youtube videoer dukker også frem i søgeresultaterne, når man søger på Google, og derfor er det vigtigt at man søgemaskineoptimerer sine Youtube videoer, for at få dem til at opnå så høje placeringer som muligt i både Googles og Youtubes søgeresultater.

Nordlys Marketing arbejder med Youtube SEO

Der er mange ligheder med ”almindelig” søgemaskineoptimering, som man foretager på en hjemmeside, og på Youtube søgemaskineoptimering, men der er også en del aspekter, der er helt særegne for Youtube SEO.

Her hos Nordlys har vi helt styr på de forskellige elementer, der skal til for at komme til at rangere højt i Youtube. Det gør vi ved at optimere både videoer, men også virksomhedens Youtube kanal, samt de omkringliggende rangering faktorer, hvoraf nogle er mindre kendte end andre.

Det inkluderer fx en transskription af dét, der siges i videoen, så Youtube får en bedre forståelse for indholdet, og dermed større mulighed for at rangere videoen i forhold til dét, der søges efter. Også indsættelse af såkaldte ”video cards” i videoen, linke til relevant indhold i beskrivelser og flere andre ting, som er metoder, vi benytter os af til at opnå bedre rangeringer.

Hvad er Youtube SEO?

Når man foretager en søgning i Youtube, er det ikke de mest sete videoer, der ligger øverst i søgeresultatet, som mange tror. Der er en masse andre faktorer, der også spiller ind og samlet er afgørende for rækkefølgen på videoerne. Og det er de faktorer, man kan arbejde med at optimere på vha. Youtube SEO.

Nogle af de rangeringsfaktorer, der er ens med ”almindelig” SEO, er fx at man skal lave en titel og en beskrivelse. Her skal man lægge vægt på at nævne den søgeterm, man gerne vil have at sin video skal findes på, samt at ordlyden skal være fængende, for at give den søgende lyst til at klikke sig ind på den pågældende video. Det er her værd at nævne at der naturligvis skal være en sammenhæng mellem dét, man skriver i sin titel og beskrivelse at videoen handler om, og så det indhold, der rent faktisk ér i videoen.

Man skal med andre ord ikke love mere end hvad videoen kan holde. Og gør man det, vil det lede til at folk klikker væk fra din video efter ganske kort tid, måske giver den et dislike og evt. en negativ kommentar. Og dette er alt sammen noget, som Youtube registrerer og bruger som indikatorer på at her er en video, der ikke formår at tilfredsstille de besøgende, og dermed vil videoen nedprioriteres i søgeresultaterne.

Youtube favoriserer videoer, der skaber engagement hos brugerne, og som på en effektiv måde formår at holde brugeren i Youtubes univers. Dette kan fx gøres ved at henvise til andre videoer eller Youtube kanaler end éns egen – så længe brugeren holdes på platformen er Youtube tilfreds, hvilket som nævnt er med til at favorisere videoer, der formår at gøre dette på en effektiv måde.

5 tips til større synlighed i YouTubes søgeresultater

  1. Brug relevante søgetermer i titel, beskrivelse og tags. Sørg for at dine beskrivelser er fyldestgørende og af en vis længde – gerne minimum et par sætninger. Lad være at nøjes med en enkelt linje, eller et link til din webshop. Et årstal øger også klikraten, da folk kan se at det er en opdateret video. Tænk på tags som søgeord, du gerne vil have at din video kan findes på. Det kunne fx også være engelske udtryk m.m.
  2. Sørg for at billedkvaliteten og lyden på dine videoer er i top. Dette er også en faktor, som Google kigger på da de helst vil give besøgende den bedste mulige oplevelse.
  3. Sørg for at lave dine egne fængende ”thumbnails” til hver video og gerne med (stor) tekst. Lad være at bruge et stillbillede fra videoen.
  4. Læg video cards ind på strategiske steder i din video, og/eller i slutningen, for at gøre opmærksom på andre af dine videoer, som den besøgende så kan klikke sig direkte videre ind på.
  5. Sørg for at din video har en transskription af, hvad der bliver sagt i videoen. På denne måde kan Youtube bedre vurdere, hvad din video går ud på, og rangere den mere korrekt.
  6. Sørg for at optimere din Youtube kanals profilside. Fx ved at have en præsentationsvideo, der automatisk afspiller, når folk, der ikke abonnerer på din kanal, lander på din profilside.

Dette er blot et udpluk af nogle af de mange rangeringsfaktorer, vi arbejder med hos Nordlys Marketing, når vi laver Youtube SEO. De grundlæggende principper er de samme som ved ”almindelig” SEO på hjemmesider og webshops. Nemlig at skabe relevant indhold, der engagerer, og SEO optimere på det, på denne måde sender man positive signaler til Google/Youtube, og jo højere placeringer vil man potentielt opnå i søgeresultaterne.

Med Youtube SEO hos Nordlys Marketing opnår du:

  1. Større synlighed i Youtubes søgeresultater og på Youtubes startside
  2. Større synlighed i Googles søgeresultater med dine SEO optimerede videoer
  3. Mere trafik til dit website, eller din webshop
  4. Større udbredelse af kendskabet til jeres virksomhed og brand
  5. Flere betalende kunder

 

SKAL VI STÅ FOR JERES YOUTUBE SEO?

Opnå bedre placeringer i Youtube på søgeord der er relevante for jeres virksomhed

RING NU PÅ60 72 05 60

Så tager vi en uforpligtende snak om jeres behov og muligheder