Webshop optimering

Du er her: Hjem » Specialer » Webshop optimering

Optimér købsoplevelsen for dine besøgende på din webshop

Med webshop optimering gennemgår vi hele Jeres webshop og kommer med konkrete forslag til, hvordan der kan skabes mere salg med en optimeret købsoplevelse.

Få størst mulig succes med sin webshop og udnyt hele det potentiale, der ligger i den.

Konvertér besøgende til kunder, og opnå i sidste ende en større omsætning.

Webshop optimering adskiller sig i vores optik fra søgemaskineoptimering af en Webshop, selvom der forekommer overlap, og vil være afledte gavnlige effekter af Webshop Optimering på søgemaskineoptimeringen af Webshoppen. Du kan læse om vores tag på Webshop SEO her.

Med Webshop Optimering mener vi alle de aspekter ved webshoppen, som man kan skrue på og forbedre, således at man som besøgende får så god en brugeroplevelse på webshoppen som muligt, hvilket vil resultere i højere konverteringsrate. Det handler med andre ord om User Experience.

 

User Experience

Ligegyldigt, hvad man sælger i sin webshop, om det er fysiske produkter, eller mere uhåndgribelige størrelser som diverse services og ydelser fx foredrag, eller digitale produkter såsom online kurser, så er det en fællesnævner at man som besøgende får en god oplevelse med at bruge webshoppen. 

Men hvad er karakteristisk for ”en god oplevelse”? Idet mennesker er forskellige, vil der også være forskellige opfattelser af dette, men der er alligevel nogle overordnede aspekter, man kan pege på, som gælder for alle. Så hvis man sørger for at disse aspekter er i orden, vil alle, eller i hvert fald de fleste, synes at de har fået en god oplevelse med den givne webshop.

Vi vil her liste og uddybe nogle af de vigtigste aspekter, man bør have fokus på i sin webshop optimering:

Hastighed – det er vigtigt for brugeroplevelsen at webshoppen indlæser hurtigt, så den besøgende ikke fx skal sidde og vente på produktbilleder, der skal loade færdig. Dette kan man tage hånd om på forskellige måder bl.a. ved at sørge for at de billeder, man har på webshoppen, fylder så lidt som muligt, men samtidig bevarer kvaliteten. Eller man kan gøre brug af kode, der kun loader de billeder, der er synlige på skærmen, og venter med dem, der er ”udenfor skærmen” indtil den besøgende har scrollet ned til dem. 

Webshoppens opbygning og struktur – Hvis man sørger for at bygge sin webshop op på en logisk måde, der giver et godt overblik over de forskellige kategorier, så hjælper man den besøgende til nemmere at kunne finde de ting, man leder efter. Dette er især vigtigt i store webshops, med mange varer og flere forskellige kategorier og underkategorier. Her kan man tænke på strukturen på sin webshop som et hus, der skal bygges op fra grunden af, hvor det er vigtigt at have et godt fundament fra starten af, som skal bære de øvrige ting, der kommer på senere, og så man ikke sidenhen skal til at bruge en masse tid på at lave grundstrukturen om.

Navigation – Når grundstrukturen er på plads, er det også yderst vigtigt at det er nemt og ligetil at navigere rundt i den. Her bør man have fokus på at webshoppen fx har en søgefunktion, og at denne søgefunktion tillader en vis bredde, så man ikke skal skrive den fuldstændige ordrette ordlyd på det, man søger efter, men at der tillades en vis margin i søgningerne, og at der så vises resultater alligevel, der minder om søgningen. For at lette navigationen i sin webshop giver det rigtig mening at gøre brug af interne links på logiske steder, så den besøgende hurtigt og nemt kan navigere videre til relaterede produktkategorier, eller til overkategorien. Det kunne fx være i bunden af en kategoriside, så brugeren ikke skal helt op i toppen af siden for at navigere videre. På denne måde sparer brugeren et par sekunder, samtidig med at han ikke selv skal til at tænke over, og finde frem til hvilke andre produkter, der er beslægtede med dem, han lige har set på. Dette giver en fornemmelse af at webshoppen er nem at have med at gøre. 

Betalingsflow – Når den besøgende har fundet ud af, hvad han vil købe og lagt dem i webshoppens vituelle indkøbskurv, og nu gerne vil betale for sine varer, skal flowet frem til betalingen være så gnidningsløs som overhovedet muligt. Hvis der er bump på vejen hen imod selve betalingen, risikerer man at den besøgende falder fra og dropper sit køb, simpelthen fordi det var for bøvlet at få betalt. Og det er jo virkelig ærgerligt. Så her skal man være særlig skarp på at opptimere betalingsflowet i sin webshop. Det kunne fx være ved at gøre brug af store, tydelige knapper med ”call-to-action”, der guider brugeren igennem flowet uden misforståelser. Og det kunne være ved at tilbyde flere forskellige betalingsmetoder, fx mobile pay og PayPal.

Som nævnt er der visse overlap med søgemaskineoptimering, hvilket betyder at hvis man har styr på de ovennævnte aspekter vedrørende sin Webshop Optimering, så vil det udover at kunne øge konverteringsraten i webshoppen, også have indflydelse på hvilken placering, webshoppen får i Googles søgeresultater.

Har man styr på de ovenstående tiltag, er man godt rustet til at få succes med sin webshop, og se konverteringsraten blive højere. Hos Nordlys Marketing har vi stor erfaring i at optimere webshops, og vi står naturligvis altid til rådighed med hjælp, sparring og assistance til jeres Webshop Optimering.

SÅDAN FOREGÅR SAMARBEJDET OM JERES WEBSHOP OPTIMERING

1. Vores samarbejde starter med en indledende afklaringssamtale med jer om jeres behov, ønsker og muligheder. Her finder vi i fællesskab ud af, hvilke resultater I gerne vil opnå med webshop optimering af jeres webshop, samt hvad vi mener, der umiddelbart kan forbedres (samtalen kan foregå enten pr. telefon, video, eller fysisk hos os eller jer).

2. På baggrund af vores fælles afklaringssamtale vil vi foretage en detaljeret analyse af jeres webshop og dermed afdække hvilke aspekter, der bør få foretaget webshop optimering.

3. Ud fra analysen udarbejder vi et oplæg til en fremgangsmåde, som samtidig vil indeholde vores tilbud.

4. Ved accept af fremgangsmåden og tilbuddet, sætter vi gang i arbejdet.

5. Vi afrapporter løbende med status på, hvordan det går og tilpasser pba. sparring med jer, hvis det er nødvendigt

6. I er som virksomhed selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, hvis I har spørgsmål, eller forslag

BESTIL TILBUD

Kontakt os for et godt tilbud på jeres opgave

Fremsendes på mail

Vi ser frem til at høre fra dig