En social platform for alle
Med Facebook annoncering har I som virksomhed et kæmpe potentiale for at nå ud til lige præcis jeres målgruppe.
På verdensplan har Facebook omkring 1,5 milliard brugere, og ca. 80% af alle danskere har en profil på platformen (2018-tal).
Facebook er dét sociale medie, som bruges mest blandt de danske internetbrugere – hele 53% i alderen 16-89 år, bruger Facebook dagligt.
Desuden kommer ca. 17% af alle besøgende fra sociale medier til virksomhedssider fra Facebook.
Det Mest anvendte sociale medie
Facebook er dét sociale medie, som bruges mest blandt de danske internetbrugere – hele 53% i alderen 16-89 år bruger Facebook dagligt.
Derfor skal Facebook være en del af din marketingstrategi
Facebook er en platform, man ikke kan ignorere, hvis man har et produkt, ydelse eller budskab, som man gerne vil ud med til så mange mennesker som muligt.
Der er rigtig mange brugere på Facebook, og det er muligt at ramme dem alle. Ved brug af relevante kampagner, annoncer og organiske opslag, kan du ramme din målgruppe meget præcist.
Det er dog ikke alle typer virksomheder, hvor der giver lige meget mening at benytte sig af Facebook annoncering. Og det er en vigtig overvejelse, man må gøre sig om ens forretningsmodel passer til formatet.
Det kan i nogle tilfælde være svært at afgøre, så derfor kan vi være behjælpelige med at finde frem til, hvad der er den optimale løsning for jeres virksomhed.
Men der er ingen tvivl om at Facebook er en rigtig god platform til at skabe synlighed og opmærksomhed omkring en virksomhed – dét, som man også kalder ”brand awareness”.
Derfor har Facebook annoncering mere tilfælles med Googles Display annoncer end Google Ads – fordi de skaber en efterspørgsel fremfor at opfylde en efterspørgsel. Eller sagt på en anden måde: de laver et ’push’ fremfor et ’pull’.
Grundtanken i det, er at brugerne på Facebook som udgangspunkt ikke er der for at finde et produkt og købe det, men snarere for at connecte med deres venner, hvorimod når folk er på Google og søger på et specifikt produkt, så må man gå ud fra at deres hensigt er at købe det.
Strategiske overvejelser
Hvis man er nået til det punkt at man har fundet ud af at Facebook annoncering er en god idé for sin virksomhed, er der en række strategiske overvejelser, som man skal gøre sig, som vi også kan være behjælpelige med at få på plads.
Det er fx:
- Hvad er kampagnens formål? (fx at generere leads, få skabt større opmærksomhed omkring sit brand)
- Hvem er målgruppen og hvordan definerer man den?
- Hvilken annoncetype er den bedste at bruge? (karrusel, billede, video etc.)
- Hvordan skriver man en god og fængende annoncetekst?
- Hvor længe skal annoncen køre?
Udover at hjælpe med hvert af disse punkter, så står vi selvfølgelig for at sætte annoncerne op, og installere Facebook pixel på den hjemmeside, som I gerne vil have tracking på. På denne måde kan man analysere på, hvordan annonceringen performer, og om det giver de resultater, man har forventet.
Organiske opslag vs. betalte annoncer
Hvis man laver et almindeligt opslag på Facebook – det, man også kalder et ’organisk’ opslag – er det kun ca. 10-20% af éns venner og følgere, der ser opslaget. Dette skyldes at organiske opslag ’konkurrerer’ med alle de andre organiske opslag, der bliver slået op på Facebook.
Der er ikke plads i nyhedsfeed’et til alles opslag på én gang, så derfor sammenligner Facebook relevansen af det enkelte opslag og laver på denne baggrund en vurdering af, både hvem, det skal vises for, og hvor langt oppe eller nede i feed ‘et, det skal vises.
Nogle af de parametre, som Facebook tager med i sin vurdering af relevansen, er, hvor stort et engagement i form af likes, kommentarer og delinger, dine tidligere opslag har fået.
Jo større engagement, jo mere relevant vurderes dine opslag at være, og derfor opprioriteres de i nyhedsfeed‘et af Facebook.
Så hvis man gerne vil have at éns opslag ses af så mange af sine venner og følgere som muligt, kræver det at man kontinuerligt laver gode og relevante opslag, som skaber et vist engagement.
Ulempen ved dette er at det er tidskrævende at komme op med nye, gode opslag løbende, for at beholde sin status i Facebooks øjne, som en profil, der skal opprioriteres i nyhedsfeed’et.
Desuden er en anden ulempe at der vil være målgrupper, som man ikke når, fordi man ikke er connected med dem, eller fordi de ikke følger éns profil.
Vil du derimod gerne nå ud til andre end dine venner og følgere, kan du med fordel benytte dig af Facebook annoncering.
Med Facebook annoncering kan du nemlig få dit indhold vist til lige præcis den målgruppe, som du gerne vil have skal se det, og ikke kun til en større eller mindre procentdel af dem, der følger din virksomheds Facebook-profil.
Der findes flere forskellige måder at målrette og segmentere sin Facebook annoncering på. Fx kan du segmentere efter: interesser, køn, alder, job titel, geografi, virksomhedsstørrelse, branche m.m.
Derudover er der mulighed for at lave ’retargeting’, hvor din annonce bliver vist til personer, der tidligere har besøgt dit website, hvilket kræver at man har en Facebook-pixel installeret på sin hjemmeside.
Business manager
Med Facebook annoncering kan du få dit indhold vist til lige præcis den målgruppe, du gerne vil have skal se det.
Sådan samarbejder vi om jeres Facebook annoncering
Vores samarbejde starter med en indledende samtale med jer om jeres muligheder, hvor vi i fællesskab finder ud af hvilket slags forløb, der passer bedst til jeres virksomhed.
Det indledende samarbejde med jer kan blandt andet indeholde:
- Vi tager et opstartsmøde med jer (enten hos os eller jer)
- Vi installerer Facebookpixel på jeres website, så vi kan tracke på det
- Sammen med jer definerer vi målsætninger (fx mere trafik, større brandkendskab etc.)
- Sammen med jer finder vi ud af hvem jeres målgruppe er
- Vi står for opsætning af Facebookkonto (her har vi brug for jeres Facebook Business-id for at få tildelt adgang til jeres konto)
- Vi står for at sætte jeres Facebook kampagner op
Det løbende samarbejde med jer kan blandt andet indeholde:
- Aflæsning og analyse af målsætninger
- Opsætning af nye kampagner
- Monitorering af kørende kampagner
- Optimering af eksisterende kampagner
- Rapportering af resultater til jer
For at få mest muligt ud af sin Facebook annoncering, kræver det dels en indsigt i Facebooks annonceringsplatform og et strategisk overblik.
Da måden, som målgruppen reagerer og interagerer med kampagnerne på godt kan ændre sig løbende mens annoncerne kører, og da er det vigtigt at man overvåger kampagnerne og justerer på den mest optimale måde for den enkelte kampagne.
Desuden kan det være at Facebook ændrer i deres annonceringsplatform, eller måden hele systemet virker på, eller det kan være at de tilføjer nye annoncetyper, der potentielt kunne være bedre for jeres virksomhed at bruge.
Alle disse ting er noget vi som marketingbureau er up-to-date med og sørger for at reagere på.
SKAL VI STÅ FOR JERES FACEBOOK ANNONCERING?
Opnå øget synlighed og afledte salg for jeres virksomhed
Priser starter fra kr. 1595,- ekskl. moms.
RING NU PÅ: 60 72 05 60