LinkedIn annoncering

Du er her: Forside » Specialer » LinkedIn annoncering

Derfor skal LinkedIn være en del af din B2B-strategi

LinkedIn har ca. 2,5 mio. brugere i Danmark og ca. 64% af alle besøgende fra sociale medier til virksomhedssider kommer fra LinkedIn.

Dette gør LinkedIn til en platform, man ikke kan se bort fra, hvis ens hensigt er at ramme professionelle beslutningstagere.

Vil man have resultater, er man nødt til at gøre noget i dag, som man ikke gjorde i går. Og her kan den rette annonceringskampagne på LinkedIn meget vel vise sig at være det, der skal til for at få resultaterne i hus.

Hos Nordlys Marketing kan vi hjælpe med at oprette LinkedIn kampagner, der gør at I vil opnå synlighed for de målgrupper, der er relevante for jeres virksomhed.

På verdensplan har LinkedIn omkring 645 millioner brugere, heraf ca. 2,5 millioner i Danmark og dette tal er stigende (2019-tal).

En social platform for professionelle

I modsætning til andre sociale medier, som fx Facebook og Instagram, er LinkedIn 100% fokuseret på det arbejdsrelaterede og professionelle, derfor er der en mere seriøs holdning og atmosfære på LinkedIn, hvor brugerne har en forventning om kun at blive eksponeret for seriøst og relevant indhold, med et professionelt øjemed.

KOM I GANG MED DET SAMME

RING NU PÅ60 72 05 60

Så tager vi en uforpligtende snak om jeres behov og muligheder

Priser starter fra kr. 1595,- ekskl. moms.

Organisk reach vs. betalt annoncering

Når man laver et opslag på LinkedIn – dét, man kalder et organisk opslag – er det kun en relativ lille procentdel (ca. 10-20%) af éns connections og følgere, der ser opslaget.

Dette skyldes at organiske opslag ’konkurrerer’ med alle de andre organiske opslag, der bliver slået op på LinkedIn, og der er af gode grunde ikke plads til dem alle sammen på én gang.

Derfor sammenligner LinkedIn relevansen af de enkelte opslag og laver på denne baggrund en vurdering af, både hvem, det skal vises for, og hvor langt oppe eller nede i feed ‘et, et specifikt opslag skal vises.

Nogle af de parametre, som LinkedIn tager med i sin vurdering af relevansen, er om de opslag, du tidligere har lavet, har fået et stort engagement i form af likes, kommentarer og delinger. Jo større engagement, jo mere relevant vurderes dine opslag generelt at være, og derfor opprioriteres de i nyhedsfeed‘et af LinkedIn.

Så hvis man gerne vil have at éns opslag bliver set af sine følgere, kræver det at man kontinuerligt laver gode og relevante opslag, som skaber et vist engagement. Ulempen ved dette er at det er tidskrævende at komme op med nye, gode opslag, og også at gøre det løbende, for at beholde sin status i LinkedIns øjne, som en profil, der skal opprioriteres i nyhedsfeed’et.

Desuden er en anden ulempe at der vil være målgrupper, som man ikke når, fordi man ikke er connected med dem, eller fordi de ikke følger éns profil.

LinkedIn markedsføring

Ram din relevante målgruppe hver gang ved brug af LinkedIn annoncer.

Vil du gerne nå ud til andre end dine connections og følgere, kan du med fordel benytte dig af LinkedIn annoncering.

Med LinkedIn markedsføring kan du nemlig få dit indhold vist til lige præcis dén målgruppe, du gerne vil have skal se det, og ikke kun til en større eller mindre procentdel af dine connections og følgere.

Der findes flere forskellige måder at målrette og segmentere sin LinkedIn annoncering på fx kan du målrette efter:

  • interesser
  • køn
  • alder
  • udannelse
  • job erfaring
  • geografi
  • virksomhedsstørrelse
  • branche

 Derudover er det også muligt at målrette efter:

  • Uploaded liste (fx en kunde email liste)
  • look alike målgrupper – Her finder LinkedIn andre personer, der har relevante fællestræk med én af dine andre primære målgrupper, som du vælger
  • retargeting – mulighed for at vise annoncer til personer, der fx har besøgt jeres hjemmeside, jeres LinkedIn-side, set én bestemt af jeres videoer m.m.
  • tredjepartsvirksomheder- og kontakter

Disse segmenteringsmuligheder gør at man meget præcist kan ramme den målgruppe, man ønsker.

LinkedIn har en nedre grænse på 300 personer, som den samlede målgruppestørrelse skal have før at man kan køre sin annoncekampagne. Dette skyldes at LinkedIns annoncesystem skal have en vis mængde data at arbejde med for at kunne fungere optimalt, og give de bedst mulige resultater.

Mens man opretter sin annonce og segmenterer sin målgruppe, kan man hele tiden følge med i størrelsen på målgruppen ovre i højre side af LinkedIn Campaing Manager.

LinedIn anbefaler at man som minimum har en målgruppestørrelse på 300.000, når det gælder sponserede indhold og meddelelser, og hvad angår tekstannoncer er anbefalingen at man målretter mellem 60.000 og 400.000.

På samme måde som man kan vælge forskellige målgruppesegmenteringer, har man også mulighed for at ekskludere de samme typer af målgrupper, hvilket kan være nyttigt i forskellige sammenhænge.

Annonceformater

Der findes flere forskelllige annonceformater på LinkedIn, som hver er egnede til sine specifikke formål – derfor er det ikke sikkert at du vil have mulighed for at vælge alle formater, da det afhænger af hvilken målsætning, du har valgt.

 

LinkedIn annonceformater

LinkedIn annonceformater

  • Enkelt billede annonce (Single Image Ad) er det mest almindelige annonceformat, og et det man ser i LinkedIns nyhedsfeed. Disse annoncer består af en titel, en beskrivelse, noget tekst og ét billede.
  • Billedekarussel – består af 2 eller flere billeder, som man kan klikke/swipe sig igennem.
  • Videoannonce – kan have en længde på 3 sek. og op til 30 min. Videoannoncer på LinkedIn bliver mere og mere populært og klarer sig godt i forhold til statiske annoncer.
  •  Tekstannonce – består kun af tekst, og evt. et lille logo. Vises foroven på LinkedIn, eller i højre side
  • Spotlight annonce – Dette format er en “personaliseret” annonce, som gør brug af profildata såsom navn og billede til at lave målrettede annoncer.
  • Beskedannoncer (Message ad & Conversation ad) – Med disse formater får brugeren en annonce i sin LinkedIn besked inbox, og kræver derfor ifølge forbrugerombudsmanden at man har modtagernes samtykke til at sende dem den slags annoncer, da de betrages som elektronisk post mhp. markedsføring.

EKSEMPEL PÅ LINKEDIN KAMPAGNE

For Uddannelses- og Forskningsministeriet har Nordlys Marketing stået for at lave en effektiv awareness kampagne på LinkedIn, der primært gik ud på at skabe synlighed over for distinkte målgrupper, omkring et EU-støttet tiltag, hvor virksomheder kunne søge om tilskud til forskning og innovation.

Her var LinkedIn det ideelle medie at bruge, da vi ud fra indsigt om målgruppen kunne fastslå at der var større sandsynlighed for at ramme den på LinkedIn fremfor på andre platforme.

LinkedIn annonce eksempel
LAD OS HJÆLPE JER TIL STØRRE SYNLIGHED PÅ LINKEDIN

Få jeres budskab vist for lige præcis de mennesker, I gerne vil have skal se dem

RING NU PÅ60 72 05 60

Så tager vi en uforpligtende snak om jeres behov og muligheder og om LinkedIn er den rette kanal for jer